07/05/2018

El 5è Mercat de Projectes Socials fomenta l’Aprenentatge Servei

Tretze entitats socials, culturals, mediambientals i lúdiques van presentar els seus projectes al campus Catalunya, perquè es puguin transformar en treballs finals de grau i de màster

L’Associació Fridas i Bandera Negra, i la Plataforma Salvem la Platja Llarga i el Bosc de la Marquesa, van ser tres de les noves entitats que van participar al Mercat de Projectes Socials, que va tenir lloc el dia 3 de maig a la tarda al campus Catalunya. De les tretze entitats socials, culturals, mediambientals i lúdiques que van plantar estand al vestíbul del campus la meitat, aproximadament, eren noves en aquesta iniciativa.

Les entitats que van prendre part per primera vegada, a més de les esmentades, van ser el Centre de Noves Oportunitats, la Colla castellera Xiquets de Tarragona, la Plataforma Creativa Cal Pobre i el Centre d’Estudis Riudomenc Arnau de Palomar. Van repetir l’Associació d’Esport Adaptat de Pàdel, la Fundació Privada Catalana Tutelar, l’Associació Provincial de Paràlisis Cerebral “La Muntanyeta”; Fundació ECOM, Associació Intercomarcal de Consumidors i Usuaris de Catalunya (AICUC) i l’Associació Mediambiental La Sínia.

La idea del Mercat, que ja arriba a la 5a edició i ha tingut lloc a Reus, Tarragona i Tortosa, és promocionar l’Aprenentage Servei en la docència, que significa que el treball universitari parteix de necessitats reals de la comunitat i adquireix un compromís social. El Mercat facilita la col·laboració entre les entitats socials del territori, que tenen projectes en cartera per fer, i el professorat i els estudiants, que han de planificar els seus treballs finals de grau i de màster i poden orientar-los a una investigació útil per a la societat. En aquesta edició, van participar al Mercat un centenar de persones.

Durant tota la tarda es van fer consultes als estands.
Noves presentacions i primers resultats del Mercat

Al llarg de la tarda, després de la benvinguda a càrrec de la Noemí Rabassa, delegada del rector de Comunicació, i Avril Lombardi, tècnica d’APS, les entitats van exposar alguns dels projectes, a la Sala de Graus del campus. Marjorie Machado, de l’Associació feminista Fridas, va proposar estudiar la història del feminisme a Tarragona i la demarcació durant el darrer segle, incloent entrevistes a dones que hi han participat i destacant els èxits del moviment. Bandera Negra, una associació cultural que s’hi presentava associada, va plantejar un projecte participatiu a través de la fotografia de carrer, com una anàlisi visual des de la perspectiva de gènere, dels diferents barris de la ciutat de Tarragona, i fer-ne un calendari feminista.

Noemí Martín, de la Plataforma Salvem la Platja Llarga i el Bosc de la Marquesa, moviment social i ecologista que vol preservar les platges naturals de Tarragona i que ara fa la campanya “Salvem la Budellera”, va exposar que cal un projecte que analitzi les figures de protecció marítim-terrestre presents al territori, que són poc efectives, i també les formes de gestió d’aquestes.

A més dels projectes presentats, globalment hi més hi ha més de 100 propostes al catàleg de projectes APS.

Noemí Martín, de Salvem la Platja Llarga, durant la seva intervenció.

A partir de la participació al Mercat de professorat responsable d’ensenyament, de coordinadors responsables dels treballs final de grau i de màster i de tutors de treballs, els graus d’Enginyeria Informàtica, Infermeria, Dret, Relacions Laborals i Ocupació, Administració i Direcció d’Empreses, Pedagogia, Fisioteràpia incorporaran projectes del Mercat a l’oferta de treballs finals de grau. També el màster en Dret Ambiental. El centre adscrit EUSES, així com el màster en Gestió d’Empreses Tecnològiques, volen incorporar APS per primera vegada el curs que ve.