18/07/2020

El llibre L’Aventura de PortAventura reconstrueix la gestació i implantació del parc temàtic i analitza l’impacte sobre el territori

L’obra és un encàrrec de la URV i la Diputació de Tarragona al catedràtic de Geografia Josep Oliveras i s’ha presentat a la Facultat de Turisme i Geografia

Presentació del llibre 'L'aventura de PortAventura' a la Facultat de Turisme i Geografia, amb la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón; la rectora de la URV, María José Figueras; el vicepresident primer de la Diputació de Tarragona, Quim Nin, i l'autor del llibre, el catedràtic de Geografia, Josep Oliveras.

PortAventura ha tingut un paper decisiu en la transformació de la costa de la demarcació de Tarragona en tots els seus àmbits: urbanístic, econòmic, social i, fins i tot, polític. Han passat 25 anys des de la seva obertura i força més des de la seva gestació, el temps suficient com perquè tota una generació ja no conegui com va ocórrer ni quins canvis al territori són atribuïbles a la implantació del parc. Així sorgeix la idea del llibre L’Aventura de PortAventura. L’evolució i l’impacte del Parc Temàtic, un encàrrec de la Universitat Rovira i Virgili i la Diputació de Tarragona al catedràtic emèrit de Geografia de la URV Josep Oliveras i Samitier, resultat d’un conveni de col·laboració entre les dues institucions per fomentar la recerca i la transferència.

El resultat és un relat que abasta des dels orígens, amb els moviments per aconseguir el projecte del grup Busch amb la determinació de l’aleshores alcalde Joan Maria Pujals, fins als anys posteriors a la posada en funcionament, amb els canvis d’accionariat. L’obra es basa sobretot en el treball d’hemeroteca i arxiu i incorpora de manera intercalada un anàlisi en profunditat de les conseqüències de la instal·lació del parc temàtic a Vila-seca i Salou. Oliveras conclou que “fins ara, globalment, els efectes han estat positius”, però adverteix que “el turisme de bona qualitat va aparellatamb el respecte al paisatge i l’ambient”, per això recomana evitar el col·lapse de les multituds perquè no es degradi.

L’Aventura de PortAventura. L’evolució i l’impacte del Parc Temàtic, editat per Publicacions URV,s’ha presentat aquest vespre a la Facultat de Turisme i Geografia amb la presència de Maria Àngels Chacón, consellera d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya; María José Figueras, rectora de la Universitat Rovira i Virgili; Quim Nin, vicepresident primer de la Diputació de Tarragona; Pere Segura, alcalde de Vila-seca, i Àngel Miguelsanz, que va ser director general de Turisme de la Generalitat (1984-1990) i que ha escrit el pròleg, així com de Josep Oliveras, autor del llibre.

Els efectes de la instal·lació de PortAventura han estat diversos, segons repassa Oliveras: ha fet augmentar el PIB, encara que la renda per càpita ha disminuït per l’increment de població que també va provocar; el creixement urbanístic que ha suposat també ha comportat disposar d’equipaments, infraestructures com l’ampliació de l’aeroport i la depuradora de Vila-seca, millores paisatgístiques, refer el municipi de Vila-seca amb un creixement ordenat, i la creació de Salou.

L’autor atorga molt de valor a l’especialització en el turisme que ha comportat la instal·lació. Els primers anys del projecte van desencadenar una “eufòria optimista que s’expandeix cap al nord de la Costa Daurada”, explica Oliveras, i el sector turístic se’n veu beneficiat amb “una concentració de talent en turisme”.De fet, Oliveras recorda com el personal que va treballar els primers anys al parc temàtic, sota la direcció americana del projecte, era molt buscada i valorada per les empreses per la formació que havien rebut i l’experiència adquirida. El parc també provoca l’augment de la demanda formativa, que porta a crear la Facultat de Turisme i Geografia i a disposar d’una escola d’hostaleria a Cambrils molt ben valorada, entre d’altres.

L’obra, que és fruit de tres anys de treball, desempolsa alguns fets de la intrahistòria dels orígens del parc, com ara la pugna per la ubicació, i arriba a apuntar què hagués passat si el projecte no hagués estat sobre la taula de l’Ajuntament de Vila-seca i Salou.

Presentació del llibre ‘L’aventura de PortAventura’

Durant la presentació, el vicepresident primer de la Diputació de Tarragona, Quim Nin, ha destacat que l’impuls conjunt de la Universitat i la Diputació per l’edició del llibre “és una mostra més del suport al sector turístic, un dels puntals econòmics del nostre territori”. Ha remarcat que des de la Diputació es dóna suport tant al sector turístic públic com al privat, des de petits projectes en municipis d’interior fins a grans iniciatives.

La rectora de la URV, María José Figueras, ha felicitat l’autor per haver aconseguit “un llibre objectiu i seriós que es convertirà en una obra d’obligada consulta i referència per explicar la història d’èxit de PortAventura”. Figueras ha destacat, en aquest sentit, la col·laboració entre els agents econòmics del territori, les institucions polítiques (Generalitat, Diputació i ajuntaments) i la URV, en el que és “un clar exemple de la triple hèlix de la qual parlen els teòrics del desenvolupament de les regions i ciutats intel·ligents per mirar de forjar talent, crear noves activitats econòmiques i promoure el benestar social i la qualitat de vida de les persones.” El llibre es pot consultar en format digital al catàleg de Publicacions URV.