15/06/2023

El percentatge de viatgers que accedeix a l’estació del Camp en transport públic passa del 16% al 39% en vuit anys

Un estudi de la URV presentat a la Cambra de Tarragona revela que la millora de les connexions amb l’estació i l’ampliació de l’oferta d’alta velocitat impulsen la demanda turística en tren

L'estació d'alta velocitat del Camp de Tarragona. Foto: JPVL (Ferropedia)
L'estació d'alta velocitat del Camp de Tarragona. Foto: JPVL (Ferropedia)

La Universitat Rovira i Virgili ha dut a terme un estudi que constata que si augmenten les connexions en transport públic entre l’estació d’alta velocitat del Camp de Tarragona i els principals nuclis turístics de la Costa Daurada, la demanda respon. Segons l’estudi, el percentatge de viatgers que hi accedeix en bus ha passat del 16% al 39% en només vuit anys. A més, la irrupció de l’alta velocitat low cost incrementa l’efecte crida de l’estació, ja que per molts turistes l’augment de l’oferta ferroviària d’altes prestacions és una raó per escollir la Costa Daurada com a destinació.

L’estudi, titulat “L’Estació de l’AVE, porta d’entrada a la Costa Daurada” i liderat per Aaron Gutiérrez, director del Departament de Geografia i membre del Grup de Recerca d’Anàlisi Territorial i Estudis Turístics (GRATET) de la URV, tracta sobre la utilització per part dels i les turistes de l’estació del Camp de Tarragona. En aquest estudi també ha participat l’Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) del Camp de Tarragona. Altres investigadors del projecte són Salvador Anton i Òscar Saladié (GRATET) i Daniel Miravet (ATM). L’estudi, presentat aquest dijous en el marc del cicle “Bon dia, Tarragona” de la Cambra de Tarragona, ha estat finançat per la Diputació de Tarragona a través del projecte Mobitur, i s’ha dut a terme a partir d’enquestes i l’anàlisi dels resultats obtinguts. Van ser entrevistades un total de 1.454 persones que havien visitat la Costa Daurada per turisme o oci entre el 4 de juliol i el 20 d’agost de 2022, abans de pujar a un tren d’altes prestacions. Anteriorment, l’any 2014 el GRATET ja havia dut a terme un estudi similar que també analitzava la utilització de l’estació del Camp de Tarragona per part dels turistes.

La comparativa dels resultats de tots dos estudis, el de l’any 2014 i el del 2022, revela canvis profunds en el perfil i el comportament dels visitants que utilitzen l’estació després de la pandèmia. Un canvi ostensible fa referència a com es desplacen des de l’estació al seu allotjament i viceversa. Mentre l’any 2014 el mode de transport escollit per a viatjar fins a l’allotjament era bàsicament el vehicle privat (66%), seguit pel taxi (18%) i finalment el transport públic (16%), l’any 2022 els modes més demandats van ser el transport públic i el taxi per aquest ordre, cadascun d’ells amb un 39%. El vehicle privat en canvi va caure fins el 22%. Cal entendre que la utilització del vehicle privat depèn bàsicament de familiars i amics que van a buscar o porten els visitants a l’estació, mentre el lloguer de vehicles juga un paper molt menor (2% sobre el total).

Aaron Guitérrez, del Departament de Geografia de la URV
Aaron Gutiérrez, director del Departament de Geografia de la URV, durant la presentació de l’estudi

Un factor clau per a potenciar l’ús del transport públic per part dels visitants ha estat la millora de la connectivitat en transport públic amb l’estació del Camp de Tarragona. L’any 2018 es va ampliar l’oferta amb les ciutats de Tarragona i Reus, i l’any 2019 es va millorar l’oferta amb l’àmbit central de la Costa Daurada durant la temporada alta turística. Tarragona va passar de 57 connexions diàries a 93, comptant tant anades com tornades. Reus va incrementar l’oferta de les 17 expedicions diàries fins a les 52. Cambrils, Port Aventura i la Pineda durant l’estiu van passar de 16 connexions diàries a 28, mentre que les de Salou van créixer de 16 a 56.

Pes del turisme estatal

Aquest important increment de la proporció de viatges en transport públic a l’hora de desplaçar-se entre l’allotjament i l’estació i viceversa, és una conseqüència directa de l’increment del pes del turisme estatal a la Costa Daurada arran de la pandèmia, fet que ha potenciat la utilització del ferrocarril com a mitjà de transport per a viatjar fins a aquest territori. En aquest sentit, l’enquesta recull informació sobre els canvis de comportament en relació a aquest aspecte. Els resultats assenyalen que mentre un 42% dels enquestats no viatjaven mai o quasi mai amb serveis ferroviaris d’altes prestacions abans de la pandèmia, aquest percentatge s’havia reduït al 32% en el moment de l’enquesta. Els resultats també posen de manifest un increment de la predisposició dels entrevistats a fer turisme per Espanya.

L’estudi també estima l’efecte de l’existència dels serveis d’Alta Velocitat Ferroviària en l’elecció de la Costa Daurada com a destinació turística. En l’estudi del 2014,l’increment en la probabilitat acumulada de tots els viatgers d’haver escollit la destinació degut a l’existència de l’estació va ser 0,14. Per tant, es pot afirmar que un 14% dels visitants que arribaven en Alta Velocitat Ferroviària per fer les seves vacances a la Costa Daurada era directament com a conseqüència de l’existència de l’estació. La xifra en l’estudi actual augmenta fins al 27%. Ara bé, cal diferenciar entre els que han vingut en trens d’AVF estàndard (bàsicament AVE) dels que ho han fet en trens d’AVF low cost (OUIGO i AVLO a l’estiu de 2022). Entre el primers serien el 25%, mentre que entre els segons és un 42%. Per tant, els serveis low cost incrementen sensiblement l’efecte crida de l’estació. No obstant això, la manca de freqüències d’ambdós productes fa que representin només un 11% dels viatgers enquestats (un 8% havien viatjat amb OUIGO i un 3% amb AVLO).

Destinació per municipis

Pel que fa a d’altres qüestions, que també posen en relleu els canvis en el perfil del visitant de la Costa Daurada que fa servir l’estació d’alta velocitat per arribar-hi, el 2014 un 51% dels turistes tenien com a destinació Salou, Cambrils, i Vila-seca, mentre que el 2022 aquest percentatge va créixer fins al 67%. El pes dels visitants de la ciutat de Tarragona també va augmentar del 15% al 21%. Pel que fa a l’allotjament, el 2014 un 40% s’allotjava a casa de familiars i amics i un 22% ho feien en segones residències, mentre que només un 22% van decidir fer-ho en hotels i un 8% en apartaments. L’any 2022, la proporció de visitants que es van allotjar a casa de familiars i amics va caure fins al 18%, mentre que les segones residències només representaven un 6% sobre el total. En contraposició, les estades en hotels van ser l’opció triada per un 41% dels enquestats, i els apartaments per un 31%.

Un altre canvi substancial fa referència a les persones amb qui havien viatjat. L’any 2014, fins a un 50% dels visitants havien fet el trajecte en tren soles. Aquest percentatge va caure fins el 9% l’any 2022. En canvi, mentre el 2014 un 20% dels visitants van viatjar amb la família incloent els fills, aquest percentatge va créixer fins el 30% el 2022. La proporció de visitants que van viatjar amb familiars adults sense els fills va augmentar del 20% al 28%, mentre que els que ho van fer amb amics va passar del 10% al 32%.

Pel que fa a la durada de l’estada, aquesta es redueix. Així, mentre l’any 2014 el percentatge de visitants amb estades superiors a les 7 pernoctacions fou del 30%, aquest percentatge va disminuir fins el 21% l’any 2022. Per altra banda, ha crescut la proporció de visitants que venen a la Costa Daurada per primer cop. Si l’any 2014 era d’un 11%, l’any 2022 van ser el 31%. Per tant, hi ha un notable augment del percentatge d’usuaris de l’estació que no tenen cap connexió prèvia amb el territori que visiten.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*