10/07/2015

El programa Aprofundiments ofereix formació a 70 professors de secundària

Investigadors de la URV han impartit durant una setmana sis cursos de formació sobre els coneixements i la recerca generats en diferents disciplines acadèmiques

El professor Santiago Romaní, del departament d'Enginyeria Informàtica i Matemàtiques, impartint els "Tallers de programació amb scratch per a secundària"

Des de dilluns i fins aquest divendres, 70 professors i professores de secundària de la demarcació han pres part en els sis cursos de formació per al professorat del programa Aprofundiments, organitzat pel Centre d’Atenció a l’Estudiant i l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat.

Els cursos que s’han impartit durant aquesta setmana són:

Més enllà de les lectures obligatòries: la formació de la lectura adulta (el desenvolupament del gust): es tracta d’un curs organitzat pel departament de Filologia Catalana adreçat al professorat de Llengua i Literatura Catalanes que aporta arguments ideològics i tècnics per mantenir i enfortir la presència de la Literatura Catalana a les aules de l’ensenyament secundari i de batxillerat. S’han presentat lectures  adequades per a suscitar el plaer de llegir i la curiositat per la lectura a l’alumnat.

Tallers de programació amb Scratch per a secundària: el Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV ha organitzat aquest curs  en el qual es difon una metodologia pròpia i on els continguts de qualsevol matèria es poden modelar com un programa informàtic. D’aquesta manera, es permet que els alumnes experimentin amb els conceptes de la matèria, a banda de practicar amb conceptes inherents a la informàtica.

Aplicacions de l’Etnografia als treballs de recerca de batxillerat: organitzat pel departament de Filologies Romàniques, el curs ha ofert el disseny d’una estratègia de recerca en investigació etnogràfica.  Durant una setmana s’han aprofundit en les tècniques que configuren el mètode etnogràfic de recerca: l’observació directa; el mètode biogràfic; l’entrevista; el mètode genealògic, i l’etnografia visual.

Eines per a la tutorització i elaboració d’un bon treball de recerca: aquest curs també ha estat organitzat pel departament de Filologies Romàniques amb l’objectiu d’oferir als professors de secundària de totes les àrees –principalment als de Llengua i Literatura Castellana- les eines necessàries per a la tutorització i realització d’un bon treball de recerca.

Robòtica educativa:  es tracta d’un curs organitzat pel Departament d’Enginyeria Elèctrica, Electrònica i Automàtica en el qual s’han subministrat eines i recursos pedagògics relacionats amb la robòtica, amb l’objectiu que l’assistent pugui usar-los en assignatures relacionades amb la tecnologia. El curs s’ha centrat  en robots educatius i s’han mostrat diferents maneres de de programar els robots per tal que l’assistent pugui decidir i escollir quina és la millor opció en el seu centre/classe.

La literatura a l’aula de batxillerat: És un curs del Departament de Filologies Romàniques en el qual s’han revisat  els mètodes de comentari de text més habituals i s’han validat els mètodes d’aplicació a les classes de batxillerat, en el marc de la matèria comú de Llengua Castellana i Literatura i en la de Literatura Espanyola de la modalitat d’Humanitats i Ciències Socials i d’Arts.

La formació del professorat és una de les accions del  programa Nexes, d’actuacions col·laboratives entre secundària i la URV, que té per objectiu generar, difondre, i compartir coneixement.