15/06/2020

Els degans de Medicina de Catalunya defensen la presencialitat de les pràctiques clíniques

Expressen en un comunicat la seva preocupació per l’efecte de la pandèmia de la COVID-19 en els plans docents dels ensenyaments de Medicina

Els estudiants de Medicina, Fisioteràpia i Nutrició de la URV es posen en la pell d’un professional que ha de diagnosticar un pacient al Centre de Formació i Innovació en Simulació de la URV i l'Hospital Sant Joan de Reus.

Els degans i la degana de les facultats de Medicina de les universitats catalanes públiques i privades han signat un comunicat en el qual expressen la seva preocupació per l’efecte de la pandèmia de la COVID-19 en els plans docents dels ensenyaments de Medicina, principalment en relació amb les pràctiques clíniques.

Davant d’algunes veus que demanen una formació totalment a distància, els degans defensen que la docència virtual i presencial no han de ser competidores entre si, sinó complementàries, i que l’ensenyament de la Medicina moderna no es pot fer, ni s’ha de fer, seguint models d’universitat a distància. «No és encertada ni admissible la substitució radical de l’ensenyament compartit a les aules o als laboratoris per una formació a distància fonamentalista», afirmen en el comunicat.

El document també recorda que més de 500 estudiants de Medicina i d’Infermeria de tot Catalunya que van veure suspeses sobtadament les seves pràctiques clíniques a causa de l’emergència sanitària, pocs dies després responien solidàriament a la demanda de voluntaris per fer de metges o infermers (els que ja eren graduats) o per fer tasques de suport (els estudiants de grau) al costat dels professionals que cada dia s’enfrontaven a la pandèmia des de tots els àmbits del nostre sistema sanitari.

En aquest sentit, els signants del comunicat afirmen que no s’entén la formació en Medicina «en un entorn que suposi encara més limitació o la desaparició de les pràctiques clíniques als hospitals i centres d’atenció primària, fonamentals perquè aquest aprenentatge es faci en contacte amb pacients, familiars i professionals». «Pretendre extrapolar la transformació digital d’altres elements formatius (congressos mèdics, estades i cursos de formació continuada) a la formació holística necessària dels metges —remarquen— va en contra de demandes bàsiques que fa la nostra societat envers la professió mèdica: més empatia, millor comunicació i més proximitat amb els pacients».

El comunicat el signen els degans de les facultats de Medicina de la Universitat de Lleida, la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat de Girona, la Universitat Internacional de Catalunya i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

Llegiu el comunicat complet.