29/11/2018

Els investigadors Jordi Salas i Eudald Carbonell, entre els més citats del món

El llistat "Highly Cited Researchers 2018", publicat per Clarivate Analytics, ha inclòs els catedràtics de la URV entre els investigadors més influents del món per l'impacte de la seva recerca

Jordi Salas i Eudald Carbonell.

El llistat dels qui es poden considerar els científics més influents de cada camp d’estudi es confecciona tenint en compte els articles signats per cada investigador que s’han situat entre l’1% d’articles més citats. En el cas d’aquest estudi es trien els que han estat publicats i citats durant el període 2006-2016. Es basa en les dades de l’Essential Science Indicators (ESI).

El llistat complert del 2018 inclou 4.058 investigadors de 21 camps científics, dels quals 40  treballen en centres catalans. Enguany, el catedràtics de la URV Jordi Salas-Salvadó i Eudald Carbonell es troben entre aquests 40 investigadors. Salas-Salvadó en el camp interdisciplinari, una categoria que s’ha incorporat aquest any per identificar els investigadors que tenen influència en diferents àmbits de la recerca. De la seva banda, Carbonell es troba destacat en l’àmbit de les Ciències Socials.

Jordi Salas és catedràtic de Nutrició i Bromatologia de la URV i director de la Unitat de  Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili. Salas és Director Clínic de Nutrició del Servei de Medicina Interna de l’Hospital Universitari de Sant Joan de Reus, i investigador principal de la xarxa CIBERobn i subdirector de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili. A més és membre de la Xarxa d’Experts de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, entitat que depèn de la Generalitat de Catalunya,  que té un paper important en avaluar els riscos alimentaris; proporciona informes científics en aquest àmbit, defineix les àrees dels treballs d’investigació i coordina la tasca dels grups d’experts que fan activitats d’avaluació de riscos.

Eudald Carbonell és des de l’any 1999, ocupa la càtedra de Prehistòria de la Universitat Rovira i Virgili i és investigador principal del Grup d’Autoecologia Humana del Quaternari d’aquesta universitat i investigador de  l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES), un institut transdisciplinar que treballa en els principals jaciments del món per esbrinar l’origen de les primeres poblacions humanes, i està a l’elit de la investigació sobre evolució humana. odirector del Projecte Atapuerca i director general de la Fundación Atapuerca és un dels artífex del Museu de la Evolución Humana, creat a Burgos.

En total, la llista inclou 4.058 científics i científiques i, per països, el primer lloc l’ocupa els Estats Units, amb 2.639 autors. El segueixen el Regne Unit, amb 546, i la Xina, amb 482. Per institucions, el primer lloc és per la Universitat de Harvard, amb 186 autors. La segueixen els Instituts Nacionals de la Salut dels Estats Units, amb 148, i la Universitat de Stanford, amb 100. La primera institució europea és l’Institut Max Planck alemany, que es troba en quart lloc, amb 76 investigadors.