25/04/2018

Estudiants del grau d’Educació Primària del campus Terres de l’Ebre dissenyen una aula multisensorial

Consideren que pot ser una eina clau en l’atenció a la diversitat i des del campus s’estudia posar-la a disposició dels centres educatius del territori

Les sis estudiants cursen primer del Grau d'Educació Primària

Sis estudiants de primer del grau d’Educació Primària del campus Terres de l’Ebre de la URV, Janina Barberà, Alba Ceprià, Idoia Martínez, Míriam Prades, Àngela Queral i Anna Serra, van sorprendre la comunitat universitària amb el disseny i posada en funcionament, encara que només va ser per unes hores, al mes d’abril, d’una aula multisensorial. Va ser un treball en equip dins l’assignatura “Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat” que imparteix la professora associada Àngels Piquet, i els va servir per explorar les possibilitats d’una aula multisensorial en aspectes com l’atenció a la diversitat i els beneficis que pot representar en els centres d’educació primària convencionals, no només de cara als alumnes que tenen necessitats educatives especials com TDAH, autisme, discapacitat intel·lectual o dislèxia, sinó també al professorat i la resta d’alumnat.  “És una bona eina per a establir vincles entre alumnes i docents. Va molt bé per a eliminar l’estrès que ens pot ocasionar el dia a dia. I molt important: potencia el desenvolupament integral de l’alumnat, ja que et permet treballar des de l’àmbit cognitiu i motor fins als aspectes més afectius”, apunten les promotores tot assenyalant que moltes escoles d’educació especial tenen aquest recurs, que encara és molt difícil trobar en els centres convencionals. “Seria molt positiu tots els centres educatius en tinguessin una”, afegeixen.

Les estudiants van muntar l’aula multisensorial a la classe durant unes hores i van convidar la comunitat universitària a explorar-la.

L’aula multisensorial dissenyada per aquest equip d’estudiants estava dividida en diversos espais per treballar les diferents àrees sensorials. A l’àrea visual hi havia projeccions de colors a la pissarra digital, llums de colors per tota l’aula, làmpada de lava i una caixa de llum amb diferents materials a sobre per poder experimentar. Música relaxant de fons per estimular l’àrea auditiva, i per a l’olfactiva encens i veles aromàtiques. En el cas de l’àrea gustativa, llaminadures de diversos sabors i xocolata. I per l’àrea tàctil van fer servir un llibre sensorial, boles orbis, una caixa misteriosa amb diferents textures a dintre i altres materials reciclats per experimentar amb les mans. També van portar coixins, catifes, cremes hidratants i altres objectes per a fer massatges relaxants i treballar amb les tres àrees perceptives del cos: àrea somàtica, diferents sensacions a la pell; àrea vibratòria, parlant amb un to de veu suau (baby-talk) per a establir una connexió positiva entre el qui feia el massatge i qui el rebia, i l’àrea vestibular, regulant la postura del cos.

Des del campus ebrenc estudien la manera d’oferir aquest projecte als centres eductius del territori, com ja es fa amb el material del Laboratori d’Educació i Tecnologia (ETLAB), i no només això sinó que també es busca un espai dins al campus per poder instal·lar de forma permanent una aula multisensorial. “És un projecte a mig i llarg termini, però creiem que seria molt útil tant per als estudiants d’educació com per a la resta de la comunitat universitària”, assenyala per la seua banda el responsable dels graus d’Educació Infantil i Educació Primària del campus de Tortosa, Josep Holgado.