01/06/2018

Els estudiants d’Educació Primària creen activitats vivencials sobre el Jardí de les Papallones per a 150 escolars

La Fira de Ciències és el projecte final de l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals per desenvolupar la competència científica dels infants

El Jardí de les Papallones ha estat el centre d'interès de la 2a Fira de Ciències de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia.

L’assignatura Ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals, que cursen els estudiants de segon del grau d’Educació Primària i els de quart de la doble titulació del grau d’Educació Infantil i Primària, ha aplegat aquest matí els 150 estudiants que la cursen i 150 nens i nenes de primer i segon de cicle inicial al voltant del Jardí de les Papallones, ubicat al campus Sescelades. Els estudiants han desenvolupat com a projecte de l’assignatura la 2a Fira de Ciències, un matí d’activitats que permeten als infants experimentar sobre la flora i la fauna que es pot trobar al jardí.

Partint de la filosofia amb què es va crear el Jardí de les Papallones, i mitjançant sessions de cocreació, els estudiants han desenvolupat la fira amb tallers adequats a la realitat escolar dels centres participants: l’escola Pràctiques de Tarragona i l’escola Arquitecte Jujol dels Pallaresos. L’objectiu: “ser capaços, com a mestres, de desenvolupar activitats científiques de qualitat, amb un objectiu d’aprenentatge clar, havent assolit els coneixements necessaris i determinant la forma d’avaluar si els nens han assolit l’objectiu”, explica la coordinadora de l’assignatura Maite Novo. Per això, el contingut i el rigor científic són claus.

Activitat “Fes el teu bioamic”, de la 2a Fira de Ciències.

Els nens i nenes han pogut construir, per exemple, un hotel per a insectes amb material reciclat, identificar animals a partir d’una endevinalla i buscar-los, aprendre el cicle de vida d’una papallona i plasmar-lo en una manualitat, entendre com fan la fotosíntesi les plantes o distingir les diverses espècies que hi ha al jardí de Sescelades. A través dels diversos tallers, s’introduïa als petits en el mètode científic, a més d’inculcar-los alguns valors, com ara “la importància de tenir cura de l’entorn”, explica David Sanz, que és estudiant de segon del grau d’Educació Primària.

Detall d’una de les activitats de la 2a Fira de Ciències, que han creat els estudiants del grau d’Educació Primaria i de la doblte titulació d’Educació Infantil i Primària.

La competència científica és obligatòria al currículum d’Educació Primària i assolir-la és el repte tant del futurs mestres, que actualment estudien a la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia, com dels que ja ho són. Per això, la Fira de Ciències és una activitat que permet als estudiants posar en pràctica allò que han après al llarg del curs, als infants tenir una vivència que els ajuda a aprendre diferents aspectes de les ciències ambientals, i als mestres que els acompanyen agafar noves idees per despertar les vocacions científiques dels petits.