05/02/2025

El Girls’ Day centra les activitats organitzades amb motiu del Dia de la dona i la nena a la ciència

Prop d'un centenar de noies de 3r d’ESO coneixen els estudis d’enginyeria i les sortides professionals a través de diversos tallers. Durant els propers dies diferents unitats, centres i investigadores de la URV impulsen iniciatives per celebrar l’11-F

Taller per capturar CO2, a un dels laboratoris de l'ETSEQ.
Taller per capturar CO2, a un dels laboratoris de l'ETSEQ.

Aquest dimecres el campus Sescelades ha rebut la visita de prop d’un centenar noies de 3r d’ESO de 13 centres de secundària de la demarcació, que han participat als tallers organitzats amb motiu del Girls’ Day. Aquesta activitat està orientada a despertar vocacions científiques i apropar les alumnes als estudis STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). La iniciativa, impulsada per l’ETSE, L’ETSEQ i la Unitat d’Igualtat de la URV és la proposta principal que des de la Universitat s’organitza amb motiu de l’11-F, el Dia internacional de la dona i la nena a la ciència. Durant els propers dies diverses unitats i personal investigador de la URV ha programat xerrades, tallers i accions diverses per reivindicar la figura de la dona investigadora amb l’objectiu de revertir unes xifres que, moltes vegades, la situen en un segon pla en el camp de la recerca.

Durant la presentació de la jornada, la directora de la Unitat d’Igualtat de la URV, Cilia Willem, ha recordat que és “a partir dels 6 anys quan les nenes comencen a pensar que són menys intel·ligents que els nois i aquest estereotip, que és una construcció social, les desanima a triar carreres de l’àmbit STEM”. Willem ha subratllat que “la ciència necessita la visió de les dones per fer avançar la societat i per dedicar-s’hi no cal ser brillant ni la millor, simplement tenir talent, ambició i ganes de treballar”.

Un dels grups participant en un taller sobre innovació per alimentació del futur, amb impressora 3D.
Un dels grups participant en un taller sobre innovació per alimentació del futur, amb impressora 3D.

De ganes no en faltaven aquest matí quan els laboratoris i les aules del campus Sescelades han obert les seves portes per acollir la visita de les alumnes que han participat en aquesta edició del Girls’ Day. De la mà d’investigadores i ex estudiants han conegut la seva experiència i, a partir de diferents tallers, han pogut conèixer detalls sobre diferents conceptes relacionats amb l’enginyeria, les seves aplicacions i quines són les sortides professionals que ofereix. L’objectiu d’aquesta iniciativa és desmuntar els rols de gènere que assumeixen la divisió sexual del treball i incentivar la presència de les noies en un àmbit molt masculinitzat: segons el darrer Informe de Gènere a la URV, corresponent a l’any 2023, la presència femenina en els graus dels àmbits d’Enginyeria i Arquitectura és només d’un 10,1%.

Les estudiants han participat en cinc tallers diferents: un sobre reducció d’emissions industrials de CO2 on han après com es pot capturar a través d’una columna d’absorció per tal de reduir l’impacte ambiental que genera; un altre sobre innovació per a l’alimentació del futur, que els ha permès acostar-se a la tecnologia de la impressió 3D aplicada a la reformulació d’aliments o un sobre realitat virtual i realitat augmentada. A més, l’associació Existim de la URV, formada per noies de totes les enginyeries del campus Sescelades, ha impartit un taller en el que han explicat la seva experiència com a estudiants d’enginyeria i l’Associació URBOTS, formada per nois i noies de les enginyeries de l’ETSE els han apropat la seva experiència i motivacions i les han mostrat com controlar un dispositiu senzill amb arduino.

Prop d'un centenar de noies han participat en aquesta edició del Girls' Day.
Prop d’un centenar de noies han participat en aquesta edició del Girls’ Day.

El valor de la dona investigadora de la URV

Des de la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la URV juntament amb les xarxes socials de la Universitat s’ha organitzat una campanya per donar visibilitat a les dones científiques de la URV. En diverses galeries de fotos a Instagram i que es reconvertirà en un vídeo per a X i Facebook, dues investigadores de cada departament de la Universitat expliquen donen a conèixer la seva expertesa, reivindicacions o experiències relacionades amb el fet de ser dona en el món de la ciència. La campanya es començarà a difondre aquest diumenge a les xarxes de la Universitat i de Comciència amb l’etiqueta #CientífiquesURV i culminarà dimarts, 11 de febrer, amb la darrera publicació.

Imatge de la campanya que es llançarà a les xarxes socials amb motiu de l'11-F.
Imatge de la campanya que es llançarà a les xarxes socials amb motiu de l’11-F.

Científiques en acció, amb el Repte Experimenta

Repte Experimenta, el programa d’educació científica orientat a despertar vocacions científiques entre joves a través de l’experimentació, impulsa per quart any consecutiu la iniciativa ‘Científiques en acció…Experimenta!’ amb l’objectiu de normalitzar els referents femenins en ciència.

La campanya, que compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia, innovación y Universidades , inclou dos accions adreçades respectivament al públic escolar i familiar. La primera és una proposta educativa gamificada, que el professorat pot descarregar de forma gratuïta al web del Repte Experimenta, i que apropa als alumnes d’ESO i batxillerat a resoldre quatre reptes científics per entendre conceptes com la radioactivitat, el benestar animal, els nanomaterials o les emulsions

Partint d’una píndola audiovisual on quatre investigadores de la URV, l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i l’Institut de recerca i tecnologia Agroalimentàries (IRTA) expliquen com apliquen les seves respectives formacions cientificotecnològiques en el seu dia dia i una guia didàctica, els alumnes obtindran pistes per resoldre els reptes científics tot experimentant a l’aula.

Taller Científiques en Acció…Experimenta! amb alumnes de l’Institut Vallbona d’Anoia (2023).

La segona proposta ofereix el divendres 14 de febrer a les 19 h a les famílies amb nens i nenes entre 6 i 12 anys un taller d’experiments en streaming via YouTube. Durant una hora, la investigadora  Eva Pocurull, professora de la Facultat de Química de la URV i Barbara Vastenavond, del Departament d’Enginyeria Química de la Universitat, reptaran a grans i petits a crear una emulsió casolana, a aplicar l’efecte Tyndall per entendre què són els nanomaterials, a construir un peix globus i descobrir que alguns materials emeten energia. Mitjançant una inscripció prèvia, les famílies rebran per correu electrònic el llistat de materials necessaris per fer els quatre experiments a casa a l’hora que ho veuen en  pantalla.

Centres d’interès als CRAI

Durant aquests dies tots els CRAI dels campus de la Universitat han preparat centres d’interès amb recursos relacionats amb les dones i la ciència. Pel·lícules, llibres il·lustrats, llibres d’assaig i jocs són alguns dels materials que es poden veure i també agafar en préstec.

Punt d'Interès de "Dones i geografia", al CRAI del campus Vila-seca.
Punt d’Interès de “Dones i geografia”, al CRAI del campus Vila-seca.
Calendari de dones científiques

Com cada any, la Unitat d’Igualtat de la URV ha publicat el calendari de dones científiques, que reivindica el paper de les dones en diversos àmbits del coneixement. Per al 2025 s’han triat dotze historiadores de l’art internacionals. El calendari es pot descarregar de manera gratuïta a la web de la Unitat d’Igualtat o bé recollir al campus Catalunya, a l’oficina de la Unitat i al CRAI.

Calendari de la Unitat d’Igualtat de la URV.
#100tífiques de la URV

Un any  més, investigadores de la URV participen en el programa #100tífiques, una iniciativa organitzada per Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i l’Institut de ciència i Tecnologia de Barcelona (BIST) en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Durant aquests dies imparteixen divulgatives als centres educatius amb l’objectiu de posar en relleu el paper estratègic de les científiques, impulsar la creació de xarxes entre elles i promoure models de dona referents per trencar estereotips i inspirar nens i nenes. Per part de la URV hi participen les investigadores Anna Ardévol i Jordina Balaguer, del Departament de Bioquímica i Biotecnologia; Amèlia Bargalló, del Departament d’Història i Història de l’Art i Aïda Valls, del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques.

Jornada sobre vocacions científiques

Investigadores i professores de la URV també participen aquest divendres en una jornada orientada a descobrir les vocacions científiques femenines a través de conferències i taules rodones. A l’acte, organitzat per l’Ajuntament de Reus, hi participen Laura Menes, fisioterapeuta i professora de la URV i Fàtima Sabench, degana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*