19/04/2021

Iniciada la campanya de cribratge al campus Sescelades de la URV amb totes les cites disponibles esgotades

Al llarg de la primera jornada s’han realitzat més de 160 atencions al campus per detectar casos asimptomàtics de covid-19. El Departament de Salut ha previst ampliar les jornades de cribratge i arribar als 3.000 tests entre els quatre campus de la Universitat

Recollida de mostres de manera esglaonada avui al Campus Sescelades de la URV - Foto: Xavi Jurio

El cribratge massiu per detectar casos asimptomàtics de covid-19 entre la comunitat universitària de la URV ha començat avui dilluns al campus Sescelades (Tarragona). Aquesta setmana també s’iniciarà la recollida de mostres al campus Bellissens (Reus) i al campus Catalunya (Tarragona). La resposta de la comunitat universitària a la crida ha estat massiva i les més de 1.750 places per fer-se la prova als tres campus s’han exhaurit en menys de 24 hores des del seu anunci. Aquestes xifres, sumades a les del cribratge del campus de Terres de l’Ebre, que va començar la setmana passada, suposen que al final de la campanya s’hauran realitzat proves a més de 2.000 membres de la comunitat universitària, més de la meitat dels quals són estudiants.

Vista l’alta demanda per participar en el cribratge, i a petició de la Universitat, el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya preveu tornar a ampliar les jornades de recollida de mostres als campus de Tarragona i Reus i oferir 480 cites més, destinades principalment al col·lectiu estudiant, i que es podran doblar si també s’exhaureixen. Això significaria sobrepassar les 3.000 proves dins la Universitat, de les 1.600 previstes inicialment.

Al llarg de tota la tarda, els participants en la primera jornada de proves del campus Sescelades s’han adreçat de forma esglaonada a la sala de graus de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria per fer-se una PCR i, de forma optativa, un test serològic. Els voluntaris es prenen ells mateixos la mostra sota la supervisió de tècnics de la salut i reben els resultats de les proves al cap de 48 hores per SMS o a través de l’aplicació La Meva Salut, del Servei Català de la Salut. Al campus Sescelades, s’ha comptat amb l’ajut de professionals de la Unitat Mòbil de Cribratges en col·laboració amb la Creu Roja.

El cap de Planificació de la Regió Sanitària Camp de Tarragona, Xabier Ansa, i la rectora de la URV, María José Figueras, han valorat i agraït la implicació de la comunitat universitària en els cribatges – Autora: Alba Mariné

El cap de Planificació de la Regió Sanitària Camp de Tarragona, Xabier Ansa, ha valorat el fet que “en tot moment hi ha hagut una comunicació àgil amb la URV per tal de planificar aquest cribratge. Gràcies que ha estat un procés dinàmic s’ha pogut ampliar el cribratge pel que fa a jornades en el moment en què s’han exhaurit. Aquest cribratge permet arribar a grups d’edat que habitualment no acudeixen a d’altres cribratges de població general i ens permetrà detectar asimptomàtics per tal de trencar les cadenes de transmissió de persones tant del col·lectiu universitari com vulnerables en entorns familiars”.

Per la seva banda, la rectora de la URV, María José Figueras, ha agraït la resposta positiva de la comunitat universitària dels diferents campus en els quals s’està desenvolupant la campanya de cribratge i ha valorat de manera especial la participació massiva de l’estudiantat. “Les places que ens va oferint Salut les esgotem en pocs minuts, per la qual cosa considerem que la campanya acabarà tenint una molt bona mostra de la comunitat universitària”, ha afegit la rectora. Figueras ha recordat que la Universitat ha col·laborat estretament i des del primer minut amb les autoritats sanitàries per tal d’ajudar a contenir i superar la pandèmia provocada per la covid-19.

Els cribratges a les universitats són una iniciativa del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i van adreçats tant a estudiants com al personal laboral dels centres. De totes les persones inscrites als quatre punts de cribratge de la URV, un 55% són estudiants de grau i màster; un 20% són personal docent i investigador; un 16%, personal d’administració i de serveis, i la resta pertanyen a altres col·lectius.

L’objectiu del Departament de Salut és detectar casos asimptomàtics de covid-19 per trencar les possibles cadenes de transmissió comunitària en els grups d’edat relacionats amb l’entorn universitari i identificar l’estat immunitari d’aquest segment de població. En aquesta línia, la rectora de la URV ha volgut deixar constància del suport i la predisposició que la Universitat ha tingut per col·laborar amb Salut des de l’inici de la pandèmia, a través d’iniciatives com el cribratge o l’adaptació en tot moment a les mesures dictades pel PROCICAT.