19/12/2017

Josep Vicent Boira, de la Generalitat Valenciana, reivindica la utilitat social de la Geografia

A la inauguració de curs de la Facultat de Turisme i Geografia també es va lliurar el XII premi PortAventura World a l'estudiant Ayala Andreu

Josep Vicent Boira ha fet una brillant trajectòria acadèmica i ha rebut molts premis.

Josep Vicent Boira, catedràtic de Geografia Humana de la Universitat de València i secretari d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana, va impartir la primera lliçó amb el títol: “L’interès estratègic del corredor mediterrani”, en la inauguració de curs de la Facultat de Turisme i Geografia, que va tenir lloc ahir a l’Aula Magna del centre. També es va entregar el XII premi Port Aventura World, que ha guanyat la ja graduada en Turisme Ayala Andreu de la Plaza.

“La utilitat social de la Geografia es demostra clarament en la planificació del territori i de les infraestructures”, va afirmar el catedràtic. “Les infraestructures són mitjancers entre societat, natura, cultura i producció”, va definir. Explicant què passa amb les resistències a construir el corredor mediterrani per part de l’Estat, va recordar les paraules de Pierre-Joseph Proudhon, revolucionari i filòsof polític, que ja al segle XIX explicava com se superposen dues xarxes, la racionalista (o necessària) d’acord  amb l’economia política, i la purament política, en benefici d’una determinada concepció de l’estat. “En el cas espanyol, per exemple, totes les infraestructures de l’AVE previstes per fer al 2018 són radials respecte del centre, Madrid”,va dir. Fent referències a diferents estudis, la paradoxa a Espanya és que els traçats de les línies de l’AVE existents no passen per les zones de més densitat poblacional ni de més luminositat nocturna que assenyalen els mapes. Les exportacions hortofrutícoles de les regions del corredor mediterrani, Andalusia, Múrcia, País Valencià i Catalunya suposen el 90% del total espanyol. S’ha de capgirar el model, perquè l’Índex de competitivitat regional a Europa 2010-2016 assenyala que Espanya ha perdut competitivitat i tampoc cap altra regió espanyola, fora de les del corredor mediterrani, s’ha beneficiat de la política actual. “El Ministeri de Foment ha de fer els deures per a l’any 2030,  d’acord amb el Reglament de la Unió Europea aprovat al 2013 de fer realitat nou corredors europeus, entre els quals hi ha el corredor mediterrani. Europa seria com una gran xarxa de metro, on cada ciutat seria una parada”.

L’estudiant guanyadora Ayala Andreu amb el cap de Recursos Humans de PortAventura, Albert Sanantón.
Un premi encoratjador

En l’acte el secretari de la Facultat, Jesús Angla, va llegir el veredicte del jurat del premi adreçat als estudiants, dient que són la generació del futur. La tarragonina Ayala Andreu va ser la guanyadora del 12è premi PortAventura a la millor trajectòria acadèmica de turisme de la URV, que reconèix públicament l’excel·lència dels estudiants que van acabar els estudis en el curs passat i vol facilitar-los la realització d’un projecte de desenvolupament personal, promovent els valors d’iniciativa, competència, lideratge, responsabilitat i compromís. Els finalistes van ser Erika Herrezuelo, Sonia Macías i Josep Oriol Gallardo, tots quatre amb els millors expedients acadèmics de la promoció. Ayala Andreu, que ja treballa al parc recreatiu, va rebre 2.000 € de premi, i Albert Sanantón, cap de Recursos Humans de Port Aventura, va ser l’encarregat del lliurament.

A l’inici de l’acte la degana de la Facultat de Turisme i Geografia, Marta Nel·lo, va remarcar que la inauguració “és el lloc de trobada de la facultat amb la societat”. Hi van assistir alcaldes, representants d’associacions sectorials del turisme i representants sindicals. A més de moltes altres coses, el centre, adaptant-se als canvis, prepara nous ensenyaments per al curs que ve: el grau de Turisme i Hostaleria i el grau de Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat, que substituiran els actuals; i el nou màster de Muntanya. Josep Poblet, president de la Diputació i alcalde de Vila-seca, municipi que acull la facultat, va remarcar la qualitat acadèmica i les moltes promocions de professionals formades a les aules. La delegada del rector de Comunicació, Noemí Rabassa, va encoratjar el centre a continuar amb la seva tasca, i als estudiants a portar arreu la veu de la Universitat.

Els estudiants distingits, al costat dels membres de la mesa que va presidir l’acte.