17/05/2021

La Fundació Doctor Ferran premia el Departament d’Infermeria del campus Terres de l’Ebre

Les investigadores Marta Berenguer i Ruth Tortosa, responsables de l'estudi junt amb Sílvia Reverté, recullen el premi de la Fundació Doctor Ferran.

Tres investigadores del Departament d’Infermeria del campus Terres de l’Ebre i de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta han rebut la beca accèssit de la Fundació Doctor Ferran com a segon millor projecte d’investigació d’un grup de recerca emergent. Sílvia Reverté, Ruth Tortosa i Marta Berenguer desenvoluparan un estudi qualitatiu sobre les vivències dels estudiants del darrer curs d’infermeria i dels professionals reubicats a la Unitat de Cures Intensives (UCI) de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta durant la pandèmia covid-19.

Durant la crisi sanitària del coronavirus, es va viure una gran pressió assistencial als centres hospitalaris i es va requerir el trasllat a les UCI de personal sanitari d’altres unitats, així com la incorporació anticipada d’estudiants de quart curs d’infermeria. “La manca d’experiència en aquest tipus d’unitats es va sumar a una situació terriblement complexa degut a la magnitud de l’expansió i del contagi de la malaltia”, explica la infermera i investigadora principal de l’estudi, Sílvia Reverté.

El treball de recerca pretén identificar tant factors positius com limitacions i mancances que van patir els estudiants d’infermeria i el personal reubicat per donar resposta i reforçar el sistema sanitari. “Des de la Universitat podem millorar la formació i que el salt a la realitat laboral o la reubicació dels professionals no tingui tant d’impacte”, diu Reverté, que posa èmfasi també en la importància de tenir cura de la salut mental de les infermeres perquè la seva feina sigui òptima.

Actualment, les investigadores analitzen amb un tractament d’estudi etnogràfic les entrevistes que han realitzat a 25 estudiants i professionals d’infermeria. Preveuen que els resultats de la recerca es faran públics a finals de 2021. El coneixement que proporcionarà l’estudi, afirmen les investigadores, permetrà estar millor preparats en el futur davant situacions similars.

La Fundació Doctor Ferran d’investigació biomèdica és una entitat sense ànim de lucre arrelada a les Terres de l’Ebre on es vinculen tant professionals de l’àmbit sanitari com persones que volen implicar-se en la incentivació de la recerca en el camp de les ciències de la salut.