16/09/2021

La Fundació “la Caixa” dona suport a un projecte de la URV per millorar els dispositius de registre de l’activitat neuronal dels infants

La Fundació ”la Caixa” accelerarà l’arribada al mercat de 20 nous projectes biomèdics de gran impacte social en el marc de la convocatòria CaixaResearch Validate i Consolidate 2021. Es tracta d’un programa que té com a objectiu impulsar la innovació i la transferència de coneixement i tecnologies en l’àmbit de la biomedicina i la salut, a més de crear noves empreses basades en la recerca.

L’entitat dona suport a 17 nous projectes dels 97 presentats en la convocatòria CaixaResearch Validate, orientada a projectes d’innovació precoç. Els projectes reben del programa fins a 100.000 euros per validar les seves tecnologies i dissenyar un full de ruta per valoritzar-les. D’aquests, dotze provenen de centres de recerca, universitats i hospitals de Catalunya; tres, de Portugal; un, de Galícia, i un de la Comunitat Valenciana.

A més, s’han escollit tres dels 39 projectes presentats en la línia CaixaResearch Consolidate, destinada a iniciatives més madures a les quals es vol ajudar per tal que s’apropin a la inversió comercial. Dos projectes catalans i un de gallec van rebre 300.000 euros cada un per desenvolupar-se i arribar al mercat.

Un dels projectes finançats per la convocatòria Validate és de l’investigador del departament d’Enginyeria Mecànica de la Universitat Rovira i Virgili, Albert Fabregat Sanjuan per millorar els dispositius per registrar la funció cerebral dels infants.

La incidència de dany cerebral és especialment alta en el període neonatal i es pot presentar com una falta de to muscular o en forma de convulsions, moltes vegades subtils o difícils de detectar en el nounat. Un diagnòstic precoç de la funció cerebral és fonamental per assegurar un tractament adequat.

És per aquest motiu que l’electroencefalografia d’amplitud integrada (aEEG, per les seves sigles en anglès), un procediment utilitzat per identificar epilèpsies i danys cerebrals, és indispensable a les unitats de cures intensives neonatals. No obstant això, els elèctrodes utilitzats per a monitorar la funció cerebral no sempre compleixen els requisits necessaris dels nounats. Per exemple, els neonats, en especial els nascuts prematurs, tenen una pell molt fina i fràgil, propensa a sofrir danys a causa de pressions externes dels elèctrodes convencionals.

Els investigadors han dissenyat un nou elèctrode específic que permet un un millor registre de l’activitat neuronal del cervell, alhora que és senzill de col·locar i extreure amb una major seguretat pel nounat. L’elèctrode dissenyat té en compte factors necessaris com la flexibilitat per permetre un maneig còmode del bebè, una millor qualitat del senyal per als registres prolongats i un disseny translúcid per a poder veure la pell i evitar en la mesura que sigui possible els danys.

Aquest tecnologia ha estat protegida mitjançant una sol·licitud de patent gràcies a la col·laboració de la Unitat de Valorització de la Fundació URV.