07/06/2022

La història dels espanyols obligats a treballar pels nazis, en una exposició al CRAI campus Catalunya

Fins al 12 de setembre es pot visitar al vestíbul del CRAI campus Catalunya l'exposició “Lliçons per al present: Rotspanier, treballadors forçats espanyols en la II Guerra Mundial. La (des)memòria europea de l’antifeixisme”

Exposició al CRAI “Lliçons per al present: Rotspanier, Treballadors forçats espanyols en la II Guerra Mundial. La (des)memòria europea de l’antifeixisme”

Més 50.000 veterans de la Guerra Civil van ser forçats a treballar per l’Alemania nazi durant la Segona Guerra Mundial. Eren els Rotspanier, nom despectiu que s’utilitzava per anomenar als rojos espanyols. En la seva majoria eren espanyols exiliats i exbrigadistes internacionals, que es trobaven a França quan va ser ocupada per Alemanya al 1940, enviats a camps de treball i de concentració de tot Europa. Aquesta exposició ens apropa la seva història a través del testimonis de familiars dels deportats que relaten de primera mà la seva experiència.

Aquesta mostra forma part de les activitats del Projecte europeu per a promoure la recerca i la difusió d’aquest grup de represaliats per l’Alemanya nazi i fomentar els perills del neofeixisme a l’Europa actual.

Aquest projecte ha reunit associacions i universitats d’Espanya, França i Alemanya i ha estat impulsat per la Universitat Rovira i Virgili.

La informació sobre el projecte es pot trobar al web del projecte.