26/06/2023

La investigadora Carla Casadevall rep el premi al Talent científic emergent

La Societat Catalana de Química li concedeix aquest guardó, que reconeix trajectòries brillants i la capacitat de lideratge en l’àrea de la Química

Carla Casadevall.
Carla Casadevall, a l'esquerra, amb el diploma que acredita el seu premi.

La investigadora Ramón y Cajal de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) Carla Casadevall ha estat premiada amb el premi al Talent Científic Emergent per la Societat Catalana de Química (SCQ). Aquests premis, que s’atorguen anualment, reconeixen trajectòries brillants entre els professionals de la investigació i la seva capacitat de lideratge científic emergent en l’àrea de la química. L’acte de lliurament dels Premis de la Societat Catalana de Química en Recerca, Educació i Divulgació 2023 va tenir lloc el passat  22 de juny a la l’Institut d’Estudis Catalans, Barcelona.

“Aquest reconeixement és molt important per a mi, pel meu grup de recerca i per la meva carrera, ja que representa el reconeixement per part de la comunitat química catalana a la meva trajectòria científica i a la meva capacitat de lideratge emergent”, expressa Casadevall. Per la investigadora de l’URV-ICIQ, el premi representa un impuls i una gran motivació per continuar creixent com a professional de la recerca. Carla Casadevall i el seu equip treballen per imitar els processos que duen a terme les plantes i altres organismes que fan la fotosíntesi, utilitzant elements senzills i comuns a l’ambient: aigua, CO2 i llum solar com a font d’energia. Aquests processos trenquen les molècules d’aigua per a transformar el  CO2 per generar combustibles i oxigen com a molècula residual. “Intentem transformar diòxid de carboni, un dels principals causants de l’escalfament global, en combustible o en altres compostos orgànics que puguem aprofitar”, explica Casadevall.

Després de doctorar-se a l’ICIQ-URV l’any 2019, Carla Casadevall va aconseguir una beca Marie Curie per fer una estada post-doctoral a Cambridge (UK). Tres anys després, va obtenir una beca “Junior Leader Incoming Fellowship” de La Caixa per començar la seva carrera acadèmica independent i crear el seu propi grup de recerca a l’ICIQ-URV. El gener de 2023 va aconseguir un contracte Ramón y Cajal amb una durada de cinc anys per a crear un grup de recerca independent i desenvolupar les seves pròpies línies de recerca en el camp de la fotosíntesi artificial.

El passat mes de maig Carla Casadevall va ser guardonada amb el premi Jóvenes Investigadores de la Reial Societat Espanyola de Química, amb motiu de l’èxit i l’impacte de la seva investigació durant l’etapa doctoral i postdoctoral.