07/11/2016

La Setmana de la Ciència 2016 presenta prop de 50 activitats arreu del territori

S’organitzen tallers als laboratoris, tallers experimentals del Projecte APQUA, rutes dedicades al científic Martí i Franquès i el concurs de monòlegs dels doctorands, “Vols Saber Què Investigo?”. Enguany, el Museu del Port de Tarragona ofereix una passejada per observar la varietat d’ocells que es poden veure al port. També hi participen, com en les darreres edicions, l’ICIQ, CaixaForum, el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, el Centre Tecnològic de Nutrició i Salut i l’IPHES

De l’11 al 20 de novembre té lloc la 21a edició de la Setmana de la Ciència. Enguany, vuit entitats i institucions diferents apleguen prop de 50 activitats arreu del territori. Una part d’aquests actes s’ha organitzat a través del Campus Extens de la Universitat Rovira i Virgili, que ofereix activitats a una desena de localitats com ara La Sènia, Móra d’Ebre o Cambrils, amb l’objectiu d’estendre la divulgació científica i d’incrementar les oportunitats de la societat per accedir-hi. A més, el campus de les Terres de l’Ebre ha organitzat el “Dia de la Ciència a l’Ebre”. Serà el 18 de novembre i comptarà amb diversos tallers científics dels àmbits de les ciències i la tecnologia i de les humanitats i les ciències socials.

D’altra banda, arriba la cinquena edició del programa “Fem recerca!”, una activitat que permet als estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la Universitat per participar en tallers científics i ser-ne els protagonistes durant unes hores. A més, el Projecte APQUA organitza durant tota una setmana, juntament amb l’AEQT, tallers experimentals en què els alumnes poden realitzar activitats atractives que il·lustren diversos continguts científics relacionats amb la ciència i la tecnologia químiques.

Una imatge dels set participants, acompanyats del rector de la Universitat Rovira i Virgili, els presentadors de l'acte i els membres del jurat.
Una imatge dels set participants, acompanyats del rector de la Universitat Rovira i Virgili, els presentadors de l’acte i els membres del jurat l’any 2015.

Enguany arriba també la quarta edició de Ciència al teatre, el 15 de novembre, al Teatre Bartrina de Reus. S’ha preparat un espectacle que combina la final del concurs Vols saber què investigo?, on set doctorands de la URV exposaran la seva recerca en forma de monòleg, i l’actuació dels monologuistes científics de The Big Van, que parlen de ciència amb humor.

La Setmana de la Ciència a Tarragona compta amb activitats que organitzen institucions del territori. El Museu del Port de Tarragona oferirà una passejada en golondrina per observar la varietat d’ocells que es poden veure al port. Per la seva part i tal com van fer l’any passat, el Centre Tecnològic de Nutrició i Salut obrirà les portes per explicar la recerca en aliments per la salut i el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona obre les portes dels seus centres el diumenge dia 20 i organitza visites i espectacles per conèixer el món romà.

Com en els darrers anys, també s’han sumat a la programació de la Setmana de la Ciència 2016 l’Institut Català d’Investigació Química amb dos tallers de Química en Família i CaixaForum Tarragona amb un cicle de conferències sobre l’home prehistòric amb la col·laboració de l’IPHES.

Actes previs

Coincidint amb l’Any Internacional de l’Entesa Mundial 2016, demà dimarts i com a acte previ a la Setmana de la Ciència, s’inicia el cicle de cafès científics Ciència a La Cantonada amb una conferència titulada “Patim del que mengem?”, a càrrec de Jaume Folch, professor de Bioquímica i Biologia Molecular a la URV.

En aquesta tertúlia científica es parlarà de la relació entre el medi ambient i la contaminació, l’alimentació i les malalties mentals.

També aquest dimarts comencen les rutes per conèixer el científic Antoni de Martí i Franquès, adreçada a estudiants d’ESO i batxillerat. Es tracta d’una ruta teatralitzada que porta els participants per la Part Alta de Tarragona seguint la pista del químic català nascut a Altafulla. El 19 de novembre s’oferirà per a un públic general, perquè també la puguin gaudir les famílies.

Dimecres 9 de novembre CaixaForum Tarragona també ha organitzat una conferència per parlar del reciclatge des de l’home neandertal fins als nostres dies.

Col·laboració de la Fecyt

La Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) ha col·laborat un any més en les activitats de divulgació científica de la Universitat tan en el concurs de monòlegs científics, com en el programa Fem Recerca. Amb aquesta col·laboració s’ha facilitat l’accés dels estudiants de fora de Tarragona als tallers científics, ja que aquesta entitat ha finançat el transport dels escolars. A més, la Fecyt ha col·laborat també en l’edició d’una unitat didàctica que acompanyarà a partir d’ara la ruta científica Antoni de Martí i Franquès i que servirà per treballar el personatge més a fons.

Més informació i totes les activitats