21/10/2019

La Setmana Internacional de l’Accés Obert se celebra a la URV amb cursos sobre la publicació científica en obert

Un microMOOC difon a Twitter què és la ciència oberta i les eines per gestionar-la. També són accessibles 345 llibres i les revistes de Publicacions URV

La URV participa en la Setmana de l’Accés Obert, que se celebra des del 21 al 27 d’octubre, per promoure la idea que els resultats de la recerca finançada amb diners públics han de ser de domini públic. És per això que aquesta setmana s’imparteixen a la URV dos cursos formatius adreçats al PDI que donen a conèixer els repositoris i eines per gestionar la recerca. A més a més, està actiu un microMOOC adreçat a la comunitat universitària perquè conegui els conceptes de ciència oberta, investigació participativa, ciència ciutadana i integritat de la recerca, entre d’altres.

La URV és una de les universitats participants en el microMOOC #CiènciaObertaMOOC19, un curs massiu, on-line i gratuït, que ja compta la seva tercera edició i que, per primera vegada, implica diverses universitats de l’Estat. A través del compte de Twitter @moocmicro, cada dia, del 21 al 25 d’octubre, es posarà l’accent en un aspecte diferent, des de la gestió i preservació de les dades en obert fins a la recerca i innovació responsables, passant per les noves maneres d’avaluar la recerca. La URV, junt amb la Universitat de Vic, Mondragon Unibertsitatea i la Universidad de Extremadura, ha elaborat els continguts del segon dia d’aquest curs massiu, que tractarà sobre les dades en obert.

A més d’aquest curs accessible a tothom, des del CRAI també s’imparteixen dos cursos per al PDI i doctorands de la Universitat: un per millorar la visibilitat de la producció científica i un taller per publicar en accés obert amb l’editorial Multidisciplinary Digital Publishing Institute. A més de la formació el CRAI també dona suport al personal investigador per a la publicació acadèmica i científica en accés obert. La informació completa sobre els cursos es pot trobar al web del CRAI.

Les publicacions de la URV, en accés obert

En la mateixa línia, l’editorial de la Universitat, Publicacions URV, fomenta la publicació de les revistes i llibres en accés obert. Al portal de llibres s’hi poden trobar 345 títols en obert, i al portal de revistes hi ha les 6 revistes que s’editen a la URV.

La URV disposa d’una política institucional d’accés obert, que preveu que el PDI i el PAS dipositin les publicacions dutes a terme en la seva activitat a la Universitat al repositori institucional, on els doctorands i estudiants de la URV també hi dipositen els treballs de doctorat, màster o fi de grau.

Per commemorar la Setmana de l’Accés Obert, el CRAI i Publicacions URV han fet una edició limitada de xapes i punts de llibre, que es poden trobar al CRAI dels diferents campus.