23/03/2022

La URV i Repsol impulsen clubs de ciència per a joves d’entorns econòmics desafavorits o en situació d’exclusió

El projecte InluSTEAM fomenta la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques entre uns 60 estudiants d'ESO

Els estudiants d’entorns desafavorits tenen menys probabilitats de progressar en carreres científico-tècniques ja que tenen menys connexions familiars i comunitàries amb la ciència. El projecte IncluSTEAM vol fer front a aquesta problemàtica i ja s’han iniciat accions relacionades amb el foment de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques (STEAM) per a estudiants d’ESO que pertanyen als col·lectius socials més desafavorits i més allunyats de la ciència i la tecnologia. Els tres centres que hi participen estan situats en comunitats amb població vulnerable. A banda dels alumnes d’aquests centres de Reus i Tarragona  hi participen també joves tutelats de Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) d’aquestes ciutats.

Els objectius del projecte se centren en promoure els coneixements, les competències i les vocacions STEAM a col·lectius tradicionalment allunyats d’aquest àmbit, afavorir la igualtat d’oportunitats i la integració social, contribuir a la reducció de l’abandonament escolar i desenvolupar competències transversals de treball en equip, col·laboració, foment de la creativitat i esperit crític. Quan acabin les accions s’avaluarà l’impacte del projecte sobre les vocacions científiques futures.

Els destinataris de la iniciativa són 60 joves estudiants de 1r i 2n curs de la ESO. En concret, d’una escola/institut comunitat d’aprenentatge i dos Instituts d’Educació Secundària que es caracteritzen per ser en barris amb famílies de renda baixa, amb elevada immigració i diversitat cultural i que és considerat un gueto ètnic.

En el projecte el coordina la Maite Novo, investigadora del grup de recerca Metodologia de la Recerca Educativa amb Impacte Social (MEDIS), hi participa URV Divulga i l’Institut de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES). Compta amb el finançament de l’empresa REPSOL. S’ha implementat un programa extralectiu en format de “Club de Ciència”, d’una durada de 10 sessions que es fa cada dues setmanes i que va començar el mes de gener passat. Aquest tipus de clubs es basen en oferir experiències del món real on s’aborden les matèries STEAM amb diferents aproximacions metodològiques, en aquest cas combinant la metodologia d’aprenentatge basat en la indagació i el procés de disseny en enginyeria. La creativitat, el treball en equip i la consecució d’un objectiu comú són les característiques clau d’aquest tipus d’iniciatives.

Aquesta iniciativa se suma als diferents projectes impulsats pel grup de recerca MEDIS que s’han desenvolupat per a apropar la ciència i incrementar el capital científic de joves i adolescents en risc d’exclusió social.