10/03/2022

La URV impulsa un estudi internacional per millorar l’abordatge del dolor crònic a persones amb ceguesa i baixa visió

La iniciativa, impulsada per la Càtedra de Dolor Intantil-Fundació Grünenthal de la URV, comença amb una enquesta, ara disponible en 13 llengües. Les respostes obtingudes permetran conèixer quines necessitats i dificultats troba aquest col·lectiu per rebre tractament

Foto de Mart Production (Pexels).

El dolor és una alerta que alguna cosa no funciona bé a l’organisme. La investigació ha mostrat que les persones amb problemes de visió són més sensibles al dolor i que es mostren més vigilants als estímuls dolorosos. Els estudis també indiquen que aquesta hipersensibilitat i hipervigilància són factors de risc de dolor crònic. Per fer front a les necessitats de les persones amb ceguesa i baixa visió que pateixen a causa del dolor, la Càtedra de Dolor Infantil-Fundació Grünenthal de la Universitat Rovira i Virgili (URV) impulsa un projecte internacional que es desenvoluparà en tres fases. La primera, actualment en marxa, és un qüestionari amb el que es pretén obtenir una fotografia de les necessitats de les persones amb ceguesa i problemes de visió. L’objectiu final és trobar tractaments adequats i desenvolupar teràpies adaptades a les necessitats d’aquest col·lectiu per millorar-ne la qualitat de vida, incloses aplicacions mòbils per facilitar l’accés als millors tractaments disponibles.

“Volem conèixer quantes persones d’aquest col·lectiu pateix dolor crònic i desenvolupar els millors tractaments possibles, considerant la perspectiva de qui experimenta el problema en primera persona”, afirma Jordi Miró, que lidera el grup de recerca ALGOS del Departament de Psicologia de la URV i director de la Càtedra.

El grup investigador treballa en aquest projecte “amb la hipòtesi que ens trobem davant d’un problema important”, apunta Miró. En aquesta primera fase es vol conèixer, mitjançant un sondeig, quins són els problemes més habituals de dolor, quines necessitats tenen les persones amb ceguesa i baixa visió i quines dificultats es troben a l’hora de rebre tractament. Les respostes que s’obtinguin permetran en etapes posteriors desenvolupar teràpies més precises, fins i tot mitjançant aplicacions mòbils.

L’enquesta, de moment, està disponible en 13 llengües per arribar al nombre més gran de públic possible, i s’ha dissenyat en col·laboració amb professionals sanitaris i persones amb ceguesa. Per a la difusió es compta amb el suport d’associacions nacionals i internacionals de persones amb problemes de visió.

Càtedra de Dolor Infantil URV – Fundació Grünenthal

Amb el lema Investigar, compartir, millorar, la Fundació Grünenthal i la Universitat Rovira i Virgili creen el 2015 la Càtedra de Dolor Infantil amb l’objectiu de contribuir a millorar la qualitat de vida dels infants i adolescents amb dolor. Es tracta de la primera iniciativa d’aquestes característiques que s’engega a Espanya. Aquesta Càtedra desenvolupa múltiples activitats relacionades amb la investigació, la transferència del coneixement i la sensibilització social, com és la formació a professionals sanitaris, el disseny i desenvolupament de programes específics de recerca, la promoció del coneixement sobre el dolor i l’impuls de noves iniciatives per atendre nens i adolescents amb dolor crònic.