19/12/2023

La URV participa amb un audiovisual al 44è Festival Internacional de Cinema Llatinoamericà de l’Havana

El projecte uneix la Universitat de Glasgow i la Universitat Rovira i Virgili amb col·lectius feministes i decolonials del Carib en diferents trobades a l’Havana i Matanzas (Cuba)

La URV ha participat a L’Havana (Cuba) a la trobada sobre Cinema Dialògic, que ha reunit activistes comunitàries i cineastes entorn la creació audiovisual. Aquest projecte, que té una dimensió translocal, ha posat en relació persones feministes de Vilanova i la Geltrú (Catalunya), Glasgow (Escòcia) i les localitats cubanes de Matanzas i L’Havana. Des del 6 fins al 16 de desembre s’han realitzat diverses trobades en el marc del 44è Festival Internacional de Nous Cinemes Llatinoamericans de l’Havana, a més de simposis i projeccions dels treballs en curs que formen part del projecte a Matanzas i de l’Havana. L’objectiu d’aquest projecte és propiciar l’ús de tecnologies audiovisuals lleugeres per establir diàlegs translocals, que permetin l’aprenentage mutu entre feminismes afrocaribenys, llatinoamericans i europeus, i que contribueixin a la transformació social.

La iniciativa, liderada pels professors Núria Araüna Baró, del Departament d’Estudis de Comunicació de la URV i David Archibald (Universitat de Glasgow) va sorgir arran del confinament degut a la pandèmia. Durant aquell temps es va produir un intercanvi de correspondència audiovisual entre Glasgow i Vilanova i la Geltrú que va culminar en un curtmetratge que observa, a través del vídeo, paisatges locals i la intervenció dels activismes emancipadors a cada ciutat. L’objectiu d’aquest projecte era promoure aliances locals en diferents punts del món amb relacions històriques mitjançant l’audiovisual entès com a eina dialògica.

Aquesta iniciativa s’engloba dins el projecte acadèmic “El cinema i l’Acadèmia en temps de (des)ordre: escolta profunda |Diàleg | Difracció| i està finançat per la convocatòria Knowledge Frontiers de la British Academy i vinculat a les Universitats Rovira i Virgili, i la Universitat de Glasgow.

D’entre les entitats que fan possible el projecte hi ha l’“Habana Glasgow Film Festival”, amb Eirene Houston i Hugo Rivalta Castro; el projecte Karibuni de l’Havana; la Universitat de l’Havana, la Universitat de Matanzas, i representats de la Articulación Afrofeminista Cubana, o la Xarxa Trans de Matanzas, entre d’altres. Les realitzadores i activistes que participen del projecte i han presentat els seus treballs en curs enguany són les següents: Somalí Aldazábal (Matanzas), Yirmara Torres (Matazas), Doryana Fuentes (Matanzas), Irina Catá Mella (Matanzas), Damarys Benavides (l’Havana), Maydi Estrada Bayona (l’Havana), Amparo Fortuny (Glasgow), Emma Flynt (Glasgow), Úna O’Sullivan (Glasgow), Beth Johnston (Glasgow), Sònia Roig (Vilanova i la Geltrú), Ana Ballesteros (Vilanova i la Geltrú), Anna Stanton (Vilanova i la Geltrú), Núria Araüna (Vilanova i la Geltrú) i Joana Maestre (Vilanova i la Geltrú).