26/12/2014

L’advocat Josep Canício, nou síndic de greuges de la URV

Canício, degà del Col·legi d'Advocats i Advocades de Tortosa, designat pel Claustre, susbtitueix Montserrat Boronat, i és el cinquè síndic de la Universitat

Nascut a Sant Carles de la Ràpita el 1954, és llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona (1971-76). El curs 1975-76 va ser delegat de facultat. Pertany al Col·legi d’Advocats i Advocades de Tortosa, del que n’és el degà des del mes de març de 2007. Va formar part de la Junta de Govern des del 1988 al 1999, com a diputat segon, i va ser director de l’Escola de Pràctica Jurídica del Col·legi, on era professor en les àrees de dret civil i penal, de 2000 a 2004.

Va ser president del Grup d’Advocats Joves del Col·legi i membre de les executives de l’associació Joves Advocats de Catalunya i de la Confederación de Abogados Jóvenes del Estado Español.

Ha estat president del Consell de Col·legis d’Advocats de Catalunya (CICAC), del que forma part com a degà, en el mandat 2009-2010 i actualment presideix la Comissió de Llengua Catalana del CICAC, del que, a més, és responsable de relacions internacionals, representant al CICAC a la Fédération des Barreaux d’Europe (FBE) i en altres fòrums internacionals.

Com a degà forma part, igualment, del Consejo General de la Abogacía Española (CGAE) i és secretari de la comissió de relacions internacionals, representant el CGAE a la International Bar Association (IBA) i en altres fòrums internacionals.

Va ser gerent (1988-1990) del Consell Comarcal del Montsià, president (2004-2005) del Consorci per a la Protecció Integral del Delta de l’Ebre (CPIDE) i Secretari-Coordinador del Consell per la Sostenibilitat de les Terres de l’Ebre (2006-2010).

Exerceix la professió d’advocat des de 1976, en l’àmbit del dret penal i el dret civil, amb despatx professional a Sant Carles de la Ràpita, on viu.

L’Estatut de la Universitat Rovira i Virgili atribueix a la Sindicatura de Greuges la funció de defensar els drets dels membres de la comunitat universitària davant els òrgans de govern, representació o administració de la Universitat.

La Sindicatura de Greuges actua d’ofici o a instància de part, quan adverteix la vulneració efectiva d’un dret. La seva actuació no està sotmesa a instruccions de cap autoritat acadèmica o òrgan de govern.

La persona que s’encarrega d’aquesta responsabilitat és escollida pel Claustre Universitari, mitjançant una majoria de les tres cinquenes parts dels presents, entre professionals de reconegut prestigi que no pertanyin a la comunitat universitària, a iniciativa del rector, que la nomena i la fa cessar, amb l’informe previ del Consell Social. La durada del mandat és de cinc anys, sense possibilitat de renovació consecutiva.

Més informació, aquí.