18/04/2017

L’economia circular pot ser un nínxol de nous llocs de treball

La XX Trobada d’Economia de les Terres de l’Ebre, el dimecres 19 d'abril, s'ha dedicat a aquest nou concepte econòmic

La ponent Anabel Rodríguez , acompanyada de Juan Antonio Duro de la URV.

El concepte de l’economia circular cada vegada està més present a la societat actual, per imperatiu legal ja que la normativa europea és cada vegada més exigent pel que fa a l’emissió de gasos d’efecte hivernacle, la utilització de recursos naturals i la generació de residus; i també per conscienciació social, ja que el model econòmic global és altament consumidor de recursos. Aquest fet a mig i llarg termini tindrà uns efectes devastadors per al planeta, tant pel que fa a l’esgotament de matèries primeres com pel que fa a la generació de residus que el medi ambient té dificultats per assimilar. “Si continuem amb aquesta dinàmica esgotarem els recursos de 2 ó 3 planetes com la terra”, apunta Anabel Rodríguez, directora executiva de la Fundació Economia Circular. Ha pronunciat la ponència principal de la XX Trobada d’Economia de les Terres de l’Ebre, celebrada aquest matí a l’Aula Magna del campus Terres de l’Ebre de la URV.  Rodríguez ha apuntat dades com que a nivell europeu un 28% dels residus que es generen acaben a l’abocador, mentre que a l’Estat espanyol aquesta xifra és d’un 50% i que el repte és arribar al residu zero.  De totes maneres amb reciclar o reutilitzar ja no n’hi ha prou, el que proposa l’economia circular és repensar el producte des del principi: des del disseny per fer-lo més sostenible a l’hora de produir-lo, transportar-lo, fins a garantir-li una segona vida a través del reciclatge o la reutilització.

Però al marge dels beneficis ambientals, l’economia circular es perfila com un nínxol de nous llocs de treball. Així, es calcula que gràcies al desenvolupament d’aquest nou concepte econòmic dins la Unió Europea es crearan entre 1 i 2 milions de nous llocs de treball, i a l’Estat espanyol uns 200.000. En aquest sentit, Rodríguez ha assenyalat que pot ser un tema especialment interessant per als futurs graduats en Administració i Direcció d’Empreses (ADE), bona part del públic assistent a l’Aula Magna. “La nova normativa fiscal, estadístiques i assessorament, poden ser àmbits a explorar”, ha afegit Rodríguez.

Taula rodona amb els cinc participants
Participants en la taula rodona sobre experiències entorn de l’economia circular

Organitzada pel Departament d’Economia de la Facultat d’Economia i Empresa i la Càtedra d’Economia Local i Regional (CELiR), en aquesta vintena trobada també han intervingut  Joan Antoni Blanch, ecodissenyador tortosí; Julio Rodríguez, responsable de R+D+I i Sostenibilitat de CENFIM—clúster del moble i centre d’innovació en hàbitat de la Sénia; Margarida Wessels, fundadora de La Segona Volta, una associació sense ànim de lucre que té com objectiu la recuperació d’objectes que no s’utilitzen; i Oriol Guimerà, director d’Estratègia de l’Escola Design d’IED de Barcelona.