15/04/2016

L’enginyer químic Hugh Scott Fogler, investit doctor honoris causa per la URV

El professor de la Universitat de Michigan, de 76 anys, és considerat una institució en el món de l'enginyeria química i ha destacat tant en la docència com en la recerca i la transferència de tecnologia. Les seves idees han inspirat l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Química de la URV, i la Universitat l'ha investit doctor honoris causa en un acte el divendres 15 d'abril al Rectorat

El rector Josep Anton Ferré investeix al nou doctor honoris causa.

El padrí del doctorand ha estat el professor Azael Fabregat que, en la presentació de la figura del nou doctor de la URV, ha dit que “és una persona clau en la història de l’enginyeria química recent” i un excel·lent autodidacta, un gran investigador i un bon transferidor de tecnologia.

Professor de la Universitat de Michigan (EUA) al Departament d’Enginyeria Química des de l’any 1965, si per alguna cosa és conegut H. Scott Fogler arreu del món, tal com ha explicat el seu padrí, és per ser l’autor de dos veritables bestsellers de la seva àrea: “Elements of chemical reaction engineering”, utilitzat com a llibre de text en tot el món des de la seva primera edició al 1986; i “Strategies for creative problem solving”, que permet introduir aquesta competència essencial per als enginyers, la resolució de problemes. Les idees didàctiques presents en els seus llibres han inspirat, entre d’altres, el model educatiu que ha dut a terme l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ) de la URV durant els darrers vint anys.

Ha rebut 15 honors i premis de docència a la seva universitat i a nivell estatal americà, i 10 premis per la seva tasca a l’ASEE (Societat Americana d’Educació en Enginyeria) i a l’AIChE (Institució Americana d’Enginyers Químics). Dos d’ells són el Warren K. Lewis Award de l’AIChE i el Chemical Manufactures Association’s National Catalyst Award.

Les seves recerques s’han centrat en l’aplicació dels principis de l’enginyeria de la reacció química a la indústria del petroli, en el transport i reacció en medis porosos, en cinètiques de gel·lació i en l’estabilitat dels asfaltens en fluxos multifàsics. Ha publicat més de 200 articles científics i, al seu costat, s’han doctorat més de 40 estudiants. Ha liderat molts projectes de recerca finançats per agències governamentals americanes i per companyies privades. Nou companyies petrolieres han confiat en ell per afrontar els reptes científic-tecnològics, invertint-hi, només en els darrers anys més de quatre milions de dòlars. Molt recentment, ha dut a terme un estudi, encomanat per una comissió nomenada pel president Obama, per a fer recomanacions per al flux de petroli i productes petrolífers en el sistema d’oleoductes Keystone, que connecta Canadà i Estats Units a través de més de 5000 km i ara en fase de construcció. El professor Fogler ha estat, també, president de l’AIChE, la major associació mundial d’enginyers químics, fundada l’any 1908 i que compta amb 45000 membres de més de 100 països.

A la cerimònia el doctorand de la URV ha rebut, del rector Josep Anton Ferré, els símbols de la investidura que venen de la universitat medieval: la medalla, el birret, el llibre de la ciència i la saviesa, l’anell i els guants blancs.

El repte energètic mundial

El discurs del nou doctor de la URV ha estat una lliçó sobre l’energia i el futur, i l’ha titulat “Helping to solve the world challenges in energy chemical engineers”. Els combustibles fòssils, la font majoritària d’energia que avui s’utilitza, seran insuficients per satisfer la demanda universal i l’any 2050 preveu un col·lapse i un punt d’inflexió en l’economia mundial. S’ha referit a les fonts alternatives (hidroelèctrica, eòlica o geotèrmica) i el seus condicionants i especialment a l’energia solar, descrivint-ne els diferents sistemes i les investigacions en diferents plantes als EUA.

H. Scott Fogler durant el seu discurs, acompanyat del padrí Azael Fabregat.
H. Scott Fogler durant el seu discurs, acompanyat del professor Azael Fabregat.

Hugh Scott Fogler, que ha impartit classes i seminaris a la URV durant els dies previs a la investidura, s’ha mostrat satisfet pel contacte amb els estudiants de l’ETSEQ.

En el seu discurs, el rector Josep Anton Ferré ha qualificat H. Scott Fogler d'”universitari en tota la seva dimensió”, per la seva pràctica excel·lent en les tres missions principals de la Universitat: docència, recerca i transferència. “Simbolitza-ha dit-el compromís que té la URV amb la societat”.

H. Scott Fogler és el primer enginyer químic que ha estat investit doctor honoris causa per la URV. Per al professor nord-americà, ha estat el primer nomenament de doctor honoris causa rebut.