03/08/2022

Les begudes edulcorades amb poques o sense calories són una bona alternativa per als adults amb risc cardiometabòlic que prenen begudes ensucrades

Un estudi resumeix l’evidència científica existent i demostra que, junt amb l’aigua, les begudes sense sucre afegit amb poques o zero calories s’associen a la disminució del pes i a un benefici cardiometabòlic quan substitueixen el consum de begudes ensucrades

El consum de sucre s’ha vist sempre implicat en les epidèmies d’obesitat i diabetis tipus 2 i les seves complicacions cardiometabòliques associades. Els principals organismes de salut, com la OMS o associacions de la diabetis i del cor, han recomanat que el seu consum (tant de sucre afegit com lliure) es redueixi com a mínim entre el 5 i el 10% del consum total de calories diàries. És a dir, si consumim unes 2.000 calories al dia, no hauríem d’ingerir més de 25 grams de sucre al dia. Les begudes ensucrades són una de les principals fonts de sucre afegit més consumides mundialment, per això s’han convertit en l’objectiu principal de la salut pública.

Un equip investigador de diferents universitats i institucions de salut internacionals, entre les quals hi ha la Universitat Rovira i Virgili, l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili i el  Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa Fisiopatologia de l’Obesitat i Nutrició (CIBERobn), han fet una revisió sistemàtica i metanàlisi d’estudis de cohorts prospectius en relació a la substitució del consum de begudes ensucrades per begudes sense o amb poques calories i l’aparició de complicacions cardiometabòliques.

En l’estudi s’han inclòs un total de 14 cohorts (416.830 participants) i s’ha observat que un augment en la ingesta de begudes ensucrades sense i poques calories s’associa a un guany menor de pes corporal amb el temps. A més a més, la substitució de les begudes ensucrades per les begudes edulcorades sense i amb poques calories s’associa a un menor guany ponderal i a un risc menor de desenvolupar obesitat, malalties coronàries, mortalitat per malalties cardiovasculars i mortalitat total. En canvi, la substitució de begudes ensucrades per aigua s’associa també a un guany ponderal menor, així com a un risc menor de desenvolupar obesitat i diabetis tipus 2.

Aquest estudi és la continuació d’un altre estudi publicat al març a la revista científica JAMA Network Open (McGlynn ND, et al. 2022), on els mateixos investigadors van observar que la substitució de begudes ensucrades per begudes baixes en calories o “zero” s’associava a la reducció de l’índex de massa corporal, del percentatge de greix corporal i de l’acumulació de greix al fetge, proporcionant beneficis similars als que s’observen amb el consum d’aigua, el substitut més comú d’aquest tipus de begudes.

Jordi Salas-Salvadó, catedràtic de Nutrició i cap de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV-CIBERobn afirma sobre els resultats d’aquest estudi que “en els darrers anys hi ha hagut una forta controvèrsia sobre si el consum de begudes baixes en calories o light podria ser perjudicial per a la salut. Amb aquesta publicació hem evidenciat que, encara que l’aigua s’ha de considerar la millor beguda per a la salut, les begudes baixes en calories o light poden ser una alternativa real per a aquelles persones que abans prenien begudes ensucrades”.

Per tant, aquesta revisió sistemàtica i metanàlisi, publicada a la revista científica Diabetes Care, aporta dades importants que resumeixen l’evidència científica existent fins ara, i demostren el benefici que tenen les begudes edulcorades amb poques o sense calories com una alternativa per reemplaçar les begudes ensucrades en adults amb diferents perfils de risc cardiometabòlic, incloent la diabetis tipus 2.

Equip de la Unitat de Nutrició Humana participant en l’estudi.

L’estudi liderat pel professor John Sievenpiper de la Universitat de Toronto en col·laboració amb altres universitats del món ha estat un encàrrec del Grup de Nutrició i Diabetis (DNSG) de la Societat Europea per a l’Estudi de la Diabetis per actualitzar les guies europees de nutrició i diabetis que pretenen establir recomanacions per a professionals que tenen cura d’aquest col·lectiu de pacients.

El professor Jordi Salas-Salvadó, que ha participat activament en aquest treball i altres que estableixen les guies que està preparant el grup DNSG, és el cap de la Unitat de Nutrició Humana del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV i l’investigador principal del CIBERobn i de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV-CERCA).

Referència bibliogràfica: Lee, J. J., Khan, T. A., McGlynn, N., Malik, V. S., Hill, J. O., Leiter, L. A., Jeppesen, P. B., Rahelić, D., Kahleová, H., Salas-Salvadó, J., Kendall, C., & Sievenpiper, J. L. (2022). Relation of Change or Substitution of Low- and No-Calorie Sweetened Beverages With Cardiometabolic Outcomes: A Systematic Review and Meta-analysis of Prospective Cohort Studies. Diabetes care, 45(8), 1917–1930. https://doi.org/10.2337/dc21-2130