15/03/2022

Substituir begudes ensucrades per edulcorades o aigua redueix el risc cardiometabòlic i ajuda a la pèrdua de pes

Juntament amb l'aigua, les begudes edulcorades -sense sucre afegit- amb poques o zero calories són una bona alternativa per substituir a les begudes ensucrades en aquelles persones amb sobrepès o obesitat i risc de diabetis

Colorful soda drinks macro shot

El consum excessiu de sucre s’ha convertit en un important problema de salut pública ja que s’associa a obesitat i altres malalties cròniques, i les begudes ensucrades han estat identificades com un important objectiu per a l’OMS, diferents agències de salut pública i societats científiques, pel fet que contenen usualment grans quantitats de sucre afegit. Però, i la versió light? Aquelles begudes sense sucre afegit que són edulcorades i contenen poques o zero calories, afectarien positivament la pèrdua de pes? Aquest ha estat un debat important entre científics en els últims anys per la qual cosa era necessari un estudi per a poder establir recomanacions clares a la població.

Un equip investigador de diferents universitats i institucions de salut internacionals, entre elles la Universitat Rovira i Virgili – URV, han realitzat una revisió sistemàtica de tota la literatura existent i han seleccionat 17 estudis clínics que compleixen amb el requerit per a fer aquestes comparacions. Després d’anàlisis estadístiques complexes han demostrat que la substitució de begudes ensucrades per begudes baixes en calories o “zero” s’associa a una reducció del pes corporal, de l’índex de massa corporal, del percentatge de greix corporal i de l’acumulació de greix en el fetge, proporcionant beneficis similars als observats amb el consum d’aigua, el substitut més comú a aquesta mena de begudes. A més, en el mateix estudi no ha observat que la substitució de begudes ensucrades per aigua o begudes edulcorades (amb poques o sense calories) s’associi a millores significatives en el control glucèmic, la pressió arterial o els nivells d’àcid úric, encara que tant l’aigua com les begudes edulcorades tendien a ser més beneficioses que les ensucrades.

John L. Sievenpiper i Jordi Salas, dos de los autores del trabajo.

El catedràtic de Nutrició i responsable de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV-CIBERobn Jordi Salas-Salvadó apunta que l’aigua “és la millor alternativa sens dubte, no obstant això, atès que algunes persones amb sobrepès o obesitat els costa molt prendre aigua, aquest tipus de begudes podrien ser una alternativa ocasional per a prevenir l’augment de pes”. I afegeix: “Qualsevol estratègia de salut pública per a reduir el consum de begudes o altres aliments que contenen sucres afegits és benvinguda per a lluites contra l’epidèmia de l’obesitat”

Per tant, aquesta revisió sistemàtica i metaanàlisis, publicada a la revista JAMA Network Open, aporta dades importants, resumint l’evidència científica existent i demostra el benefici que tenen les begudes edulcorades amb poques o sense calories com una alternativa per a reemplaçar les begudes ensucrades en adults amb sobrepès o obesitat que estan en risc de patir diabetis.

L’estudi, liderat pel professor John Sievenpiper de la Universitat de Toronto en col·laboració amb altres universitats del món,, ha estat encarregat pel Grup de Nutrició i Diabetis (DNSG) de la Societat Europea per a l’Estudi de la Diabetis per a actualitzar les guies europees de nutrició i diabetis que pretenen establir recomanacions per a professionals que cuiden d’aquest col·lectiu de pacients. El professor Jordi Salas-Salvadó que ha participat en aquest treball i altres que estableixen les guies que està preparant el grup DNSG és el cap de la Unitat de Nutrició Humana del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV i l’investigador principal del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn) i del Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV-CERCA).

Referencia: McGlynn ND, Khan TA, Wang L, et al. Association of Low- and No-Calorie Sweetened Beverages as a Replacement for Sugar-Sweetened Beverages With Body Weight and Cardiometabolic Risk: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Netw Open. 2022;5(3):e222092. doi:10.1001/jamanetworkopen.2022.2092.