21/03/2018

Les dietes enriquides amb àcids grassos saturats predisposen a patir pèrdua de memòria

Estudis recents qüestionen si la malaltia de l’Alzheimer és la conseqüència del que es podria considerar una diabetis al cervell

Foto: Nick Youngson

La recerca sobre la malaltia d’Alzheimer evoluciona ràpidament. Els resultats del treball del Centre de Tecnologia Ambiental i Alimentària TecnATox de la Universitat Rovira i Virgili, en col·laboració amb grups de recerca de la Universitat de Barcelona, contribueixen a aquests canvis substancials en el coneixement dels orígens d’aquesta malaltia. Diferents estudis fets amb models animals demostren que la dieta és un factor clau per a l’aparició de la forma més comuna d’aquesta demència. En particular, la diabetis de l’edat adulta, o diabetis 2, seria un factor determinant a l’hora d’activar els processos de mort neuronal i de la consegüent pèrdua de memòria característica del mal d’Alzheimer.

Els treballs de recerca del grup, integrat a la xarxa temàtica CIBERNED-ISCIII i a la Fundación Reina Sofía, permeten concloure que les dietes enriquides amb àcids grassos saturats predisposen a tenir pèrdua de memòria. La ingesta excessiva d’aquests àcids grassos, presents majoritàriament en aliments d’origen animal, poden provocar malalties del sistema cardiovascular, com ja és conegut. Més recentment, però, s’ha demostrat que alguns d’aquests àcids grassos també poden estar implicats en determinats tipus de càncer, ja que actuen com a “catalitzadors” del creixement dels tumors. Sorprèn, però, que els àcids grassos utilitzats en aquests experiments, justament, són d’origen vegetal. En particular, el famós àcid palmític de l’oli de palma. En tot plegat cal aclarir alguns conceptes. L’oli de palma no és un producte tòxic per si mateix, tot el contrari. El procés d’extracció d’aquest oli, sobretot si no es fa amb prou cura, pot incorporar compostos que poden resultar tòxics. Un altre element que cal considerar és que si la ingesta dels diferents tipus d’àcids grassos saturats de la dieta no està prou compensada amb els àcids grassos omega-3, que podem trobar al peix blau o a la fruita seca, poden sorgir els problemes. Així, doncs, és una qüestió d’equilibris nutricionals. Els olis insaturats dels grups omega-3 i -6 són líquids a temperatura ambient, mentre que els saturats tendeixen a ser sòlids a la mateixa temperatura.

Aquests nous resultats es van publicar poc després que un grup d’investigadors italians ho fes per primera vegada en un model d’estudi similar i amb resultats comparables. Tot plegat queda recollit en un recent article de revisió a la revista Pharmaceuticals signat, entre altres, per l’investigador del centre TecnATox de la URV Jaume Folch.

La penetració de les neurones al cervell

Els efectes d’una dieta descompensada, amb excés de greixos “sòlids”, combinada amb una manca d’activitat física prolongada en el temps i endolcida amb un abús en el consum de productes alimentaris que incorporen sucres afegits, predisposen a patir diabetis de tipus 2. En aquesta situació, teixits com el fetge o els músculs tenen dificultats per captar la glucosa que circula per la sang. Al cervell, però, la glucosa penetra perfectament a les neurones.  El problema és que al cervell la insulina no està implicada amb la captació de glucosa. Els treballs de recerca duts a terme pel grup de la URV contribueixen a posar de manifest que la insulina es relaciona directament amb la supervivència de les cèl·lules del cervell,  que és el factor clau en la preservació de la memòria en regions cerebrals com l’hipocamp.

Els darrers avenços en aquest camp suggereixen que és la mateixa proteïna β-amiloide, que es troba al cervell dels pacients d’Alzheimer, la responsable d’empitjorar encara més el quadre diabètic general. Aquests nous treballs, a més, posen al descobert noves dianes moleculars, és a dir, noves oportunitats per trobar tractaments efectius i, de manera particular, noves “velles” actituds preventives i fan palès que aquelles recomanacions per prevenir malalties cardiovasculars o el càncer serveixen també per evitar malalties importants del cervell.

Referències dels articles:

Folch J, Ettcheto M, Busquets O, Sánchez-López E, Castro-Torres RD, Verdaguer E, Manzine PR, Poor SR, García ML, Olloquequi J, Beas-Zarate C, Auladell C, Camins A. The Implication of the Brain Insulin Receptor in Late Onset Alzheimer’s Disease Dementia. Pharmaceuticals (Basel). 2018 Jan 29;11(1). pii: E11. doi: 10.3390/ph11010011. Review.

Busquets O, Ettcheto M, Pallàs M, Beas-Zarate C, Verdaguer E, Auladell C, Folch J, Camins A. Long-term exposition to a high fat diet favors the appearance of β-amyloid depositions in the brain of C57BL/6J mice. A potential model of sporadic Alzheimer’s disease. Mech Ageing Dev. 2017 Mar;162:38-45. doi: 10.1016/j.mad.2016.11.002. Epub 2016 Nov 15.