03/07/2025
L’estudiantat del programa Inserlab desenvolupa materials de lectura fàcil aplicats a dues peces del MNAT
El projecte forma part de l'assignatura Art i Cultura Inclusiva, en què es treballa la cultura com a base formativa i sortida laboral

El projecte forma part de l'assignatura Art i Cultura Inclusiva, en què es treballa la cultura com a base formativa i sortida laboral
El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT) ha col·laborat durant el curs 2024/25 en el programa Inserlab, el projecte de la Universitat Rovira i Virgili d’inserció laboral per a persones amb diversitat cognitiva. Concretament, onze estudiants han treballat en els darrers mesos al voltant de l’accessibilitat de la col·lecció del MNAT exposada al Tinglado 4 i han desenvolupat materials de lectura fàcil.
El treball realitzat, que s’ha presentat de forma pública aquest dijous 3 de juliol, forma part de l’assignatura Art i Cultura Inclusiva, que està dedicada a la cultura com a font i base de la formació i com a sortida laboral, tot potenciant la conscienciació i la sensibilització. Dins d’aquesta matèria, l’alumnat ha desenvolupat materials de lectura fàcil sobre dues peces del MNAT: el mosaic d’Euterpe, provinent de la vil·la romana dels Munts, i el Togat jove amb bulla aurea, que prové de les excavacions al Teatre de Tàrraco.
Per al desenvolupament d’aquest treball, els estudiants han realitzat durant el curs una visita participativa a l’exposició TARRACO/MNAT, així com una sessió de treball presencial al Tinglado 4 que han combinat amb la feina a l’aula. L’assignatura també ha servit perquè l’alumnat treballi el concepte de museu i les seves tipologies, els professionals que hi treballen i com enfoquen aquestes institucions la inclusió des dels departaments educatius i de públics.

Els materials de lectura fàcil desenvolupats busquen millorar l’accessibilitat de la col·lecció amb una proposta més fàcilment comprensible tant per persones amb diversitat cognitiva, com també per gent gran o infants, així com per persones que no han pogut accedir a l’educació bàsica o que no parlen bé l’idioma, o que senzillament no estan familiaritzades amb el món de l’arqueologia. En una col·laboració anterior amb el MNAT durant el curs 2022/2023, l’alumnat del programa ja havia preparat materials d’aquesta tipologia per altres dues peces: el Mosaic de la Medusa i la Nina d’Ivori.
I encara el curs 2023/24, en un altra experiència pràctica similar, el Museu Casteller de Valls també els va “contractar” per avaluar l’adaptació de l’equipament als visitants que tenen diferents tipus de discapacitat física i intel·lectual, i van elaborar un informe amb recomanacions per millorar en aspectes com ara l’accessibilitat cognitiva de la informació (és a dir, si és comprensible per a tothom), la llegibilitat dels textos, la senyalització dels espais i l’accés des del carrer, entre d’altres.
El programa Inserlab està impulsat conjuntament per la URV, la Fundació ONCE, el Fons Social Europeu i la Fundació Port Aventura. Aquesta és la segona edició en què l’assignatura Art i Cultura Inclusiva es desenvolupa amb la col·laboració del MNAT.
