03/07/2025

L’estudiantat del programa Inserlab desenvolupa materials de lectura fàcil aplicats a dues peces del MNAT

El projecte forma part de l'assignatura Art i Cultura Inclusiva, en què es treballa la cultura com a base formativa i sortida laboral

Estudiants d'Inserlab mostren els treballs al costat de l'estatua "Togat jove amb bulla aurea".

El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT) ha col·laborat durant el curs 2024/25 en el programa Inserlab, el projecte de la Universitat Rovira i Virgili d’inserció laboral per a persones amb diversitat cognitiva. Concretament, onze estudiants han treballat en els darrers mesos al voltant de l’accessibilitat de la col·lecció del MNAT exposada al Tinglado 4 i han desenvolupat materials de lectura fàcil.

El treball realitzat, que s’ha presentat de forma pública aquest dijous 3 de juliol, forma part de l’assignatura Art i Cultura Inclusiva, que està dedicada a la cultura com a font i base de la formació i com a sortida laboral, tot potenciant la conscienciació i la sensibilització. Dins d’aquesta matèria, l’alumnat ha desenvolupat materials de lectura fàcil sobre dues peces del MNAT: el mosaic d’Euterpe, provinent de la vil·la romana dels Munts, i el Togat jove amb bulla aurea, que prové de les excavacions al Teatre de Tàrraco.

Per al desenvolupament d’aquest treball, els estudiants han realitzat durant el curs una visita participativa a l’exposició TARRACO/MNAT, així com una sessió de treball presencial al Tinglado 4 que han combinat amb la feina a l’aula. L’assignatura també ha servit perquè l’alumnat treballi el concepte de museu i les seves tipologies, els professionals que hi treballen i com enfoquen aquestes institucions la inclusió des dels departaments educatius i de públics.

La presentació de la feina feta pels estudiants del programa Inserlab, al Tinglado 4 del Port de Tarragona.

Els materials de lectura fàcil desenvolupats busquen millorar l’accessibilitat de la col·lecció amb una proposta més fàcilment comprensible tant per persones amb diversitat cognitiva, com també per gent gran o infants, així com per persones que no han pogut accedir a l’educació bàsica o que no parlen bé l’idioma, o que senzillament no estan familiaritzades amb el món de l’arqueologia. En una col·laboració anterior amb el MNAT durant el curs 2022/2023, l’alumnat del programa ja havia preparat materials d’aquesta tipologia per altres dues peces: el Mosaic de la Medusa i la Nina d’Ivori.

I encara el curs 2023/24, en un altra experiència pràctica similar, el Museu Casteller de Valls també els va “contractar” per avaluar l’adaptació de l’equipament als visitants que tenen diferents tipus de discapacitat física i intel·lectual, i van elaborar un informe amb recomanacions per millorar en aspectes com ara l’accessibilitat cognitiva de la informació (és a dir, si és comprensible per a tothom), la llegibilitat dels textos, la senyalització dels espais i l’accés des del carrer, entre d’altres.

El programa Inserlab està impulsat conjuntament per la URV, la Fundació ONCE, el Fons Social Europeu i la Fundació Port Aventura. Aquesta és la segona edició en què l’assignatura Art i Cultura Inclusiva es desenvolupa amb la col·laboració del MNAT.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*