02/03/2016

L’European Research Council (ERC) concedeix ajuts Consolidator Grant a investigadors de l’IPHES i de l’ICIQ

Javier Fernández-López de Pablo, investigador de l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) i Paolo Melchiorre, investigador principal a l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), han obtingut un ajut ERC Consolidator Grant en la convocatòria de 2015 de l'European Research Council que els permetrà desenvolupar un projecte de recerca durant els propers cinc anys

Javier Fernández-López de Pablo, investigador a l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) a l'esquerra i Paolo Melchiorre, investigador principal a l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ).

L’ERC Consolidador Grant finança projectes d’investigadors reconeguts que es troben a l’estadi intermedi de les seves carreres científiques -de 7 a 12 anys després de l’obtenció del doctorat-, amb l’objectiu de consolidar la seva pròpia línia i equip d’investigació. És una ajut de fins a dos milions d’euros destinat a investigadors joves que ja han acreditat la seva potencial independència per a la recerca i la seva maduresa científica. Per optar-hi han de demostrar un historial professional prometedor, amb algun èxit inicial adequat al seu camp d’investigació. L’objectiu és oferir-los l’oportunitat de desenvolupar una carrera professional independent amb el seu propi equip de treball.

Paleodemografia i transmissió cultural

En el cas de Javier Fernández-López de Pablo, investigador de l’IPHES, aquest ajut li permetrà desenvolupar, al costat del seu equip d’investigació, un projecte sobre paleodemografia i transmissió cultural en un període, entre fa 15.000 i 8.000 anys, de grans transformacions climàtiques i ambientals titulat “Batega Glacial and Postglacial Population History and Cultural Transmission in Iberia (c.15,000-8,000 cal BP)” (PALEODEM).

Aquesta investigació té com a objectiu reconstruir les dinàmiques de població entre finals del Magdalenià i el Mesolític Recent (fa entre 15.000 i 8.000 anys) a la Península Ibèrica, “un període que va ser testimoni de grans transformacions climàtiques i ambientals i l’impacte en la demografia humana segueix sent desconegut”, afirma Javier Fernández-López de Pablo, investigador principal del projecte. PALEODEM compararà indicadors paleodemogràfics, amb reconstruccions paleoambientals multidisciplinàries per entendre com els canvis climàtics del final de l’última glaciació i dels inicis de l’Holocè van afectar a les poblacions a escala local, regional i macroregional.

El projecte contempla també l’anàlisi de xarxes i la modelització computacional basada en agents per estudiar com a llarg termini els canvis en la densitat de població i la interrelació entre els grups influeixen en els processos de transmissió i l’evolució cultural.

Innovació en la preparació sostenible de molècules orgàniques

De la seva banda, Paolo Melchiorre, investigador principal a l’Institut Català d’Investigació Química, suma l’ajut als tretze ERC obtinguts fins al moment a l’ICIQ: dos ERC Advanced Grants, cinc ERC Starting Grants i un ERC Consolidator Grant i cinc Proof of Concept.  El projecte del professor Melchiorre -CATA-LUX: Light-Driven Asymmetric Organocatalysis- té com a objectiu combinar els camps de la fotocatàlisi amb llum visible i els processos organocatalítics sense metalls per redefinir el seu potencial sintètic. Els dos camps presenten estratègies poderoses per a la preparació sostenible de molècules orgàniques, però fins ara no s’havia plantejat la utilització conjunta d’aquests dos camps. Mitjançant el desenvolupament de metodologies innovadores, el grup del professor Melchiorre vol abordar aquest repte i proporcionar un nou marc en el qual es puguin realitzar processos organocatalítics enantioselectius en els quals la llum tingui un paper fonamental.

El professor Paolo Melchiorre es va incorporar a l’ICIQ l’any 2009 com a investigador principal i professor ICREA. L’any 2011 va rebre un ajut ERC Starting Grant pel seu projecte ‘ORGANAUT: Chemical Reactivity with Organocatalysis’. És autor de més de 90 publicacions en revistes d’alt índex d’impacte i el seu treball ha rebut més de 5.600 cites.

L’ICIQ compta amb 19 grups de recerca que treballen en els àmbits de la catàlisi (millora i descobriment de nous processos químics més sostenibles i útils per al desenvolupament de nous fàrmacs i noves fonts d’energia) i de les energies renovables (generació d’hidrogen a partir d’aigua, fotovoltaica molecular, conversió de CO2 en materials i combustibles d’interès industrial.