08/11/2022

L’exposició “Infermeres en la memòria: la força invisible d’una professió” arriba a la URV

La mostra itinerant es pot veure fins a l’11 de novembre al Campus Terres de l’Ebre i del 15 al 30 de novembre al CRAI del campus Catalunya

"Infermeres en la memòria" ja és al vestíbul del campus Terres de l'Ebre.

L’exposició itinerant “Infermeres en la memòria: la força invisible d’una professió” reivindica el patrimoni material i immaterial de la professió infermera a través de documents i objectes. La mostra arriba a la demarcació de Tarragona, on es pot veure fins a l’11 de novembre al Campus Terres de l’Ebre (Tortosa) i del 15 al 30 de novembre al CRAI del campus Catalunya (Tarragona) de 8h a 20h de dilluns a divendres. L’organitza el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Tarragona (CODITA), la Facultat d’Infermeria de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’Associació Febe, integrada per docents i investigadores de la professió infermera, i compta amb la col·laboració del Consell de Col·legis d’Infermeres.

L’exposició fa un recorregut històric des del segle XIII a la Corona d’Aragó fins a la creació de la diplomatura universitària, l’any 1977. Un repàs als models d’escola, als estudis reglats o a la participació de les infermeres en conflictes bèl·lics, entre d’altres. Mitjançant panells explicatius on també es mostren uniformes, llibres, fotografies i instrumental antic, els visitants viatjaran en el temps.

Objectes de l’exposició “Infermeres en la memòria: la força invisible d’una professió”.

“Infermeres en la memòria” és una exposició itinerant que ja ha estat en altres ciutats, i que ara arriba a Tortosa i Tarragona. En un panell il·lustrat s’explica la història dels estudis de la infermeria tarragonina. L’exposició demostra com els primers vestigis de formació reglada d’infermeres a la ciutat Tarragona daten de gener de 1918, amb la inauguració del primer curs teòric-pràctic de Damas Enfermeras de la Cruz Roja. Tot i això, en aquella època, per estudiar infermeria calia anar a Barcelona i no és fins a l’any 1953 que arriba la formació reglada a Tarragona  amb la creació de l’Escuela de Enfermeras de la Iglesia del Hospital de San Pablo y Santa Tecla. A més del panell, l’exposició mostra fotografies antigues d’infermeres de Tarragona.

L’exhibició “Infermeres en la memòria” va néixer l’any 2018 a Palma, però va aturar-se a causa de la pandèmia. Aquest 2022 s’ha reprès exposant-se a Barcelona i Girona abans d’aterrar a Tortosa i Tarragona.

La comissària de l’exposició, Gloria Gallego, infermera jubilada i historiadora de la infermeria, destaca el caràcter local de la mostra “hi ha uns elements explicatius comuns però sempre busquem dades històriques i fotografies locals, per fer l’exposició més propera a la gent del territori”. El professor del Departament d’Infermeria Josep Barceló és el responsable de la mostra a la URV, que s’inaugurarà al CRAI del campus Catalunya el proper 16 de novembre a les 13:30 h.