06/02/2020

La literatura popular catalana es dona a conèixer internacionalment amb el llibre A History of Catalan Folk Literature

L'obra presenta l'evolució dels estudis de literatura popular catalana dels territoris lingüístics i culturals catalans des de mitjan segle XIX

Carme Oriol i Emili Samper són els coordinadors de l'obra A History of Catalan Folk Literature.

A History of Catalan Folk Literature és un llibre fruit de la col·laboració entre una quinzena d’investigadors de diverses universitats i centres de recerca que han unit esforços per crear un ampli estudi de la història de la literatura popular catalana. Coordinat pels professors del Departament de Filologia Catalana de la URV, Carme Oriol i Emili Samper, l’obra aborda íntegrament els territoris lingüístics i culturals catalans, i té vocació de contribuir a difondre la literatura popular catalana entre un públic no catalanoparlant, com és el col·lectiu d’investigadors universitaris internacionals, i també el públic en general.

A History of Catalan Folk Literature presenta l’evolució dels estudis de literatura popular catalana en cadascun dels àmbits que configuren els territoris lingüístics i culturals catalans: Catalunya, les illes Balears, el País Valencià, la franja de Ponent, Andorra, la Catalunya del Nord i l’Alguer. El període treballat s’estén des de mitjan segle XIX, quan van aparèixer els inicis d’un interès científic pel folklore a tot Europa, fins a l’actualitat.

Des del segle XIII, la cultura catalana ha creat un llegat literari ric i abundant, i des de mitjan segle XIX s’ha complementat amb una tradició d’estudis folklòrics que encara avui es manté molt viva. En aquesta disciplina relativament recent, la literatura popular ha tingut un paper especialment important.

El llibre ha estat un dels resultats del projecte de recerca interuniversitari “Estudi diacrònic de la literatura popular catalana: fons inèdits i recursos a la xarxa” finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat entre 2016 i 2018. I també ha comptat amb el suport del Grup de Recerca Identitats en la Literatura Catalana (GRILC) i la Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català de la URV.

Aquest volum és el número 21 de la col·lecció IVITRA Research in Linguistics and Literature de l’editorial John Benjamins, i està disponible en paper i en versió electrònica.