13/12/2022

Un llibre rescata el llegat de Màrius Serra, publicista i dissenyador que va marcar un punt d’inflexió al comerç de Tarragona

Màrius. Creativitat sense barreres s'ha fet amb la participació d'estudiants, exestudiants i professorat del Departament d'Estudis de Comunicació de la URV

Portades de la revista Fashion Club, que dirigia Màrius Serra amb el pseudònim de Mario Ferreri.

Màrius. Creativitat sense barreres és l’obra que rescata la figura de Màrius Serra i Flores, publicista, dissenyador i home polifacètic responsable d’un punt d’inflexió en el desenvolupament publicitari, cultural i comercial de la Tarragona dels anys 70, 80 i 90. Editat a cura de la professora del Departament d’Estudis de Comunicació, Assumpció Huertas, i la periodista Helle Kettner Høeberg, han intervingut en el treball de documentació i recull dels testimonis més d’un centenar d’estudiants del grau en Publicitat i Relacions Públiques.

Expliquen de manera divulgativa aspectes de la seva biografia i el seu recorregut per diferents àmbits com ara la publicitat, el disseny gràfic, la moda, la senyalització i la ràdio, alhora que es reprodueix una tria de la seva obra gràfica. El llibre, de Publicacions URV, es presentarà dijous 15 de desembre a les 19:30 h a l’Aula Magna del campus Catalunya en un acte obert que serà un punt de trobada per als col·laboradors i comerciants que van treballar amb Serra.

Establiments de l’època com Arimany, El Negrito i la Negrita, Tomàs Calvo, Roba, Anna Pons, Antonieta Agustí, Fleca Flaqué, el Mercat de Tarragona i Pacha van treballar amb aquest publicista fet a sí mateix. Nascut a Barcelona, va arribar a la ciutat de Tarragona als anys 70, “on va veure que estava tot per fer” a nivell publicitari, explica Assumpció Huertas. Va dinamitzar el comerç no només a través de la creativitat d’anuncis, sinó també engegant suports i formats com ara revistes multisectorials, gales i programes radiofònics. Màrius Serra és també l’artífex de la senyalètica del polígon petroquímic de Tarragona.

Màrius Serra i la seva dona, Anna Martín Martín.

Huertas va embarcar-se en el projecte de recuperar el llegat d’aquest publicista a partir de la visita que va fer-li Mercè Alonso, restauradora i conservadora de material gràfic del Museu d’Arts Gràfiques de Barcelona, que considerava que l’obra de Serra no podia romandre en un calaix. A partir del material que va proporcionar-li, Huertas va implicar els estudiants de l’assignatura Fonaments de la Comunicació Publicitària i de les Relacions Públiques, que, a partir de la visita de David Serra, fill del publicista, i de Jesús Monllaó, reconegut director de cinema amic de la família, van estirar el fil i van fer un treball de cerca d’informació a partir d’entrevistes a la família, els amics, anunciants i clients de Màrius Serra.

Helle Kettner Høeberg, Anna Ferran i Mireia Ribé, periodistes i alumni del màster de Comunicació Estratègica de la URV han estat les mans responsables de la redacció, que es complementa amb l’anàlisi de l’obra gràfica de Màrius Serra a càrrec de Tin Fonts Forcadell, professora de l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació de Tarragona i degana del Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya, i l’edició gràfica de Roser Martínez, dissenyadora.

El llibre és una coedició de la Publicacions URV i el Centre d’Estudis Històrics i Socials Guillem Oliver. Forma part de la col·lecció Publicacions del CEHSGO i es pot trobar al catàleg de l’editorial de la Universitat.