20/03/2024

Josep Domingo-Ferrer i Eduard Llobet reben la distinció ICREA Acadèmia 2023

El programa ICREA Acadèmia 2023 ha reconegut dos membres de la comunitat investigadora de la URV per incentivar i recompensar l'excel·lència en recerca

La convocatòria d’ajuts ICREA Acadèmia 2023 ha seleccionat una quarantena d’investigadores i investigadors del sistema universitari català, dos dels quals fan la seva recerca a la URV. Es tracta del catedràtic del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques Josep Domingo-Ferrer i el també catedràtic del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i automàtica Eduard Llobet, que ja han rebut aquest reconeixement en altres convocatòries. Amb aquesta distinció, que concedeix la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats, es vol reconèixer la tasca investigadora del personal docent i investigador de les universitats públiques catalanes, amb la finalitat de contribuir a retenir el talent investigador del territori.

Josep Domingo-Ferrer és director fundador del CYBERCAT, Centre de Recerca en Ciberseguretat de Catalunya i dirigeix, des de 2007, la Càtedra UNESCO de Privacitat de Dades. Ha guanyat quatre vegades consecutives —2008, 2013, 2018 i 2023— el premi ICREA Acadèmia. El 2012 va rebre la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic de la Generalitat de Catalunya per les seves contribucions a les tecnologies de la privadesa de la informació i va ser nomenat Fellow per l’IEEE. El 2013, la URV el va reconèixer com a professor distingit. El 2016 va ser nomenat científic distingit de l’Association for Computing Machinery i membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalans. És el cap del grup de recerca CRISES, reconegut per la Generalitat de Catalunya, l’historial de publicacions del qual el converteix en el grup de recerca de referència en ciberseguretat de l’Estat espanyol. Josep Domingo-Ferrer és l’investigador més citat del món en protecció de dades i el més citat de l’Estat en matèria de ciberseguretat.

Eduard Llobet és fundador de les spin-off NanoChronia i Green Smart Data i president de la Xarxa Espanyola de Microsistemes i Nanotecnologies (IBERNAM). Ha guanyat tres vegades consecutives —2013, 2018 i 2023— el reconeixement ICREA Acadèmia. De 2010 a 2014 va ser director del Centre de Recerca en Enginyeria de Materials i Micro/Nano Sistemes i, l’any 2019, la URV el va reconèixer com a professor distingit. Des de 2006, és cap del grup de recerca MINOS, reconegut per la Generalitat de Catalunya, que centra la seva activitat en desenvolupar tecnologies de detecció de gasos. MINOS té una gran reputació a Europa i té l’acreditació Quality Research Group de l’Agència Catalana de Recerca. Eduard Llobet és coautor de més de 250 articles científics, ha fet al voltant de 40 conferències convidades a congressos internacionals i ha liderat més de 40 projectes a nivell regional, nacional i internacional.

El reconeixement suposa una dotació econòmica de 40.000 euros anuals durant un període de cinc anys repartits entre el professorat beneficiari i la seva universitat. Aquest finançament implica la dedicació prioritària dels investigadors i investigadores a activitats de recerca i ha de permetre a la universitat la contractació de personal que permeti disminuir la tasca docent de l’investigador. ICREA Acadèmia està destinat exclusivament al professorat universitari que està impartint docència i que es troba en fase plenament activa i d’expansió de la seva activitat investigadora. D’ençà de la seva creació, el programa ha atorgat ajuts a més de 300 investigadors del sistema universitari català.

La URV compta amb dotze investigadors i investigadores que tenen actualment aquesta distinció: Jordi Salas-Salvadó, David Sánchez Ruenes, Ángel Martínez Hernáez, Jordi Miró, Marta Sales Pardo, Lluis Marsal, Maria Isabel Garcia Arnaiz, Carlos Lorenzo Merino, Alex Arenas, Monica Bulló Bonet, Josep Domingo Ferrer i Eduard Llobet Valero.