13/10/2022

Menjar massa aliments ultraprocessats durant l’embaràs afecta les habilitats lingüístiques de l’infant i el seu desenvolupament

Els fills de mares amb un nivell socioeconòmic baix, estudis primaris i que no seguien una dieta mediterrània van presentar pitjors resultats en les proves d’habilitats verbals

Un consum excessiu d’aliments ultraprocessats com ara begudes ensucrades o patates xip durant l’embaràs afecta les capacitats lingüístiques i verbals de l’infant. Així ho constata una investigació pionera en aquest camp que, per primer cop, destaca aquest aspecte clau en per al desenvolupament i l’aprenentatge en l’etapa de la infantesa i que evidencia encara més el paper de la dieta en la salut de les persones. La recerca l’ha fet un equip investigador de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) en col·laboració amb la URV, l’ISGlobal, centre i el Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa . Els resultats s’han publicat a la revista científica Clinical Nutrition.

La investigació ha consistit en l’estudi, durant quatre anys, de 1.800 mares i els seus respectius fills i filles, a qui s’ha fet un seguiment des del moment del seu naixement fins als cinc anys, etapa en la qual desenvolupen capacitats lingüístiques com ara el raonament i l’agilitat verbals o la memòria numèrica. Per avaluar el desenvolupament dels infants inclosos a l’estudi s’ha fet servir l’escala internacional McCarthy. Una de les categories d’aptituds mentals més importants que inclou en els seus tests és la referent a les habilitats lingüístiques que, juntament amb les capacitats no verbals o visuals i perceptives  (gràcies a les quals durant la infantesa s’aprèn a manipular materials o elements;  a coordinar el cos i a desenvolupar el raonament no verbal) determinen el grau de cognició general que assoleix l’infant. D’aquí que l’afectació que la dieta té en els infants en aquesta àrea del seu desenvolupament sigui clau.

“Alguns exemples d’habilitats lingüístiques són el fet d’aprendre a relacionar conceptes verbals que són similars”, explica Jordi Júlvez, investigador de l’IISPV. “També hem estudiat la fluïdesa verbal, que podria expressar-se a través de la capacitat de l’infant per nomenar, durant 20 segons, noms de diferents fruites, per exemple”, afegeix.

Per tal d’avaluar si la ingesta d’aliments ultraprocessats en la dieta de les mares participants era elevada se’ls va fer respondre un qüestionari de consum alimentari i se les va dividir en tres grups: un en el qual s’incloïen les mares amb un nivell d’ingesta baix d’ultraprocessats, un altre amb un nivell mitjà i el tercer nivell, alt. Els resultats van posar de manifest que els fills de les mares que formaven part del nivell elevat obtenien una puntuació baixa a l’apartat d’habilitats verbals en el test de McCarthy. L’equip investigador va observar que “el perfil de les mares d’aquest grup era el d’una dona amb estudis primaris, de classe social baixa i que no segueix de forma habitual una dieta mediterrània. Tenir en compte aquests aspectes ens ofereix una visió més global d’aquesta realitat”, explica Júlia Puig, nutricionista i professional en salut pública d’IsGlobal.

Referència bibliogràfica: Puig-Vallverdú J, Romaguera D, Fernández-Barrés S, Gignac F, Ibarluzea J, Santa-Maria L, Llop S, Gonzalez S, Vioque J, Riaño-Galán I, Fernández-Tardón G, Pinar A, Turner MC, Arija V, Salas-Savadó J, Vrijheid M, Julvez J. The association between maternal ultra-processed food consumption during pregnancy and child neuropsychological development: A population-based birth cohort study. Clin Nutr. 2022 Oct;41(10):2275-2283. doi: 10.1016/j.clnu.2022.08.005. Epub 2022 Aug 19. PMID: 36087519.