02/08/2021

Mig centenar d’estudiants de la URV col·laboren en la vacunació massiva

Els estudiants dels darrers cursos d'Infermeria administren les vacunes contra la covid-19 en diferents punts del territori i els de primer curs del mateix grau junt amb els estudiants de Medicina, Fisioteràpia i Nutrició han donat suport a la gestió del procés al Palau d'Esports de Tarragona

Alexandra Oana Morari, estudiant d'Infermeria de la URV, que treballa al punt de vacunació del Pavelló de Tortosa.

La pandèmia ha portat els estudiants dels diferents graus de ciències de la salut de la URV a col·laborar amb el Departament de Salut amb la seva força de treball. Ja van fer-ho les primeres setmanes i mesos de l’estat d’alarma, quan van suposar un reforç per als centres assistencials, i han tornat a fer-ho durant el període de vacunació contra la covid-19. Una trentena d’estudiants d’Infermeria, que aquest curs i el proper arribaran al final de la carrera universitària, treballen als punts de vacunació massiva de Tortosa i Tarragona, a més de donar suport en altres centres i també en empreses. S’encarreguen de preparar i administrar les dosis del vaccí i de controlar la sala de repòs on han d’esperar-se les persones ja vacunades en cas que tinguin una reacció adversa durant els primers minuts. 26 estudiants més de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut i de primer de la Facultat d’Infermeria han estat fent tasques de voluntaris al Pavelló d’Esports de Tarragona.

Els estudiants d’Infermeria van apuntar-se com a voluntaris quan el Departament de Salut va fer una crida al gener per preparar la vacunació massiva. Uns mesos més tard, els que cursaven tercer i quart s’incorporaven per fer aquesta tasca però amb un contracte d’auxili sanitari, com el que ja van tenir durant els primers mesos de pandèmia els estudiants que van treballar als centres assistencials. “Vam començar amb l’ajuda d’una infermera que ens va explicar com funcionava el programa i el protocol de la vacunació i al cap d’una setmana ens van posar per parelles d’estudiants: un registrava a l’ordinador el pacient que anava a vacunar-se i l’altre preparava la dosi de la vacuna corresponent i l’administrava al pacient”, explica Candela Honrubia, estudiant d’Infermeria, que va estar al Pavelló Municipal d’Esports de Tortosa. Passat el temps, els estudiants ja fan directament la preparació i administració de dosis perquè un auxiliar administratiu s’encarrega de les tasques de registre, explica Alexandra Morari, també estudiant que estarà fins al setembre al mateix punt.

Una de les estudiants d’Infermeria que estan al pavelló de Tortosa, Candela Honrubia.

Expliquen que “és un treball gratificant perquè en el panorama actual la vacuna atorga esperança a la població, i nosaltres hi estem contribuint- diu Honrubia-. La gent, majoritàriament, ve molt il·lusionada a vacunar-se i això t’omple”. Morari és d’un parer similar: “Vaig acceptar la feina amb molta il·lusió i cada dia aprenem coses noves”. Hi afegeix que es tracta d’una “experiència positiva però millorable pel que fa a les condicions”. És al cap i a la fi un aprenentatge amb el qual compten amb personal sanitari titulat, que les guia en allò que necessiten: “Ens han fet sentir una més de l’equip i ens han donat la seva confiança”.

Registre de les persones que es vacunen al Palau d’Esports de Tarragona.

Els d’Infermeria, una trentena en total, no han estat els únics estudiants que han col·laborat amb la campanya de vacunació contra la covid-19 al Pavelló d’Esports de Tortosa i al Palau Municipal d’Esports de Tarragona. Com ja van fer en la primera onada de la pandèmia, els estudiants de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut amb el suport del centre van crear una borsa de voluntaris a qui el Departament de Salut va contactar per gestionar les cues del pavelló de Tarragona, i donar informació sobre el procés de vacunació a les persones que hi arribaven per vacunar-se.

Lidia Plano, que ha cursat primer d’Infermeria, explica que abans de la pandèmia ja tenia molt clar què volia estudiar i formar part d’un equip sanitari, per això, quan va rebre el correu del Departament de Salut demanant voluntaris entre els estudiants, va pensar que era el seu moment. “Vaig respondre ràpidament i tot i que no podia vacunar, sí que podia ajudar en altres tasques, com ara informar els usuaris, gestionar les persones que anaven al punt de vacunació, repartir mascaretes, supervisar la sala de repòs i expedir justificants”. Afirma que se sent “molt agraïda” de participar en el que considera “el principi del final de la pandèmia”.

Interior del Palau d’Esports de Tarragona un dia de vacunació.

Els estudiants voluntaris van ser al pavelló esportiu des de l’inici de la vacunació massiva fins a final de curs contribuïnt a gestionar els fluxes de persones que hi arribaven, en un punt en el qual s’administren 40.000 vacunes a la setmana.

1. Maria Roig, jubilada URV |

Heu fet una gran feina. Gracies