12/06/2023
Mig miler de persones participen a la II Fira Experimenta de la URV, celebrada al campus Sescelades
Durant la jornada es van organitzar una vintena de reptes científics, es van atorgar els Premis Experimenta als millors joves divulgadors i es va estrenar l'escape room científic que va guanyar l'Experimentathon universitària
Durant la jornada es van organitzar una vintena de reptes científics, es van atorgar els Premis Experimenta als millors joves divulgadors i es va estrenar l'escape room científic que va guanyar l'Experimentathon universitària
En el món de la ciència, compartir els resultats de la recerca és tan important com la mateixa investigació per contribuir a la construcció col·lectiva del coneixement. Però no sempre és fàcil explicar-ho de forma entenedora mantenint el rigor científic. Aquest va ser el repte que 116 alumnes de primer i segon d’ESO van haver d’afrontar davant el mig miler de persones que van assistir divendres passat a la II Fira Experimenta, organitzada al Campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili (URV), per fer-se amb un dels tres Premis Experimenta als Millors Joves Divulgadors Científics.
La Fira Experimenta és l’acte de cloenda del Repte Experimenta a l’aula, un programa d’educació científica en el que han participat prop de 800 alumnes de deu centres educatius catalans. Distribuïts en 197 equips, els alumnes de secundària van posar a punt un experiment amb l’ajuda de padrins científics del món acadèmic i empresarial per resoldre preguntes de la vida quotidiana. Trenta-dos equips van ser seleccionats per passar a la competició final i optar als Premis Experimenta.
Més de mig miler de participants
Davant de mig miler de participants, la majoria famílies amb menors d’entre 6 i 12 anys, els equips finalistes van desafiar al públic amb una vintena de reptes científics com ara enlairar un coet amb una reacció àcid-base, construir un circuit elèctric, extreure l’ADN d’una maduixa o determinar les propietats del fluid no newtonià, a l’hora que explicaven el fonament científic darrere dels experiments. D’aquesta manera, alumnes d’ESO es convertien en professors de nens i nenes més menuts, no només posant en pràctica el que havien après, sinó demostrant també les habilitats comunicatives a l’hora d’explicar i engrescar el públic assistent.
Pel jurat d’experts, format per professors i investigadors de la Facultat de Química i la Facultat d’Enologia de la Universitat Rovira i Virgili, juntament amb membres de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), les empreses BASF i ELIX Polymers i el programa STEAMcat del Departament d’Educació de la Generalitat, dos equips van destacar pel seu rigor científic i les habilitats comunicatives. Així, l’equip d’alumnes de l’Institut Josefina Castellví i Piulachs de Viladecans, format per Biel Prats, Eloy Prieto, Ariadna Gómez i Clàudia Escribano (apadrinats per Oscar Guerrero, estudiant de doctorat a la Universitat Autònoma de Barcelona) va guanyar el Premi ELIX Experimenta amb el seu repte titulat Aconsegueix produir un gas, on grans i petits van entendre d’una forma pràctica l’electròlisi de l’aigua.
Els alumnes Biel Fabregat, Clàudia Goenaga, David Vargas i Teo Ratto, que cursen 1r d’ESO al Col·legi Lestonnac l’Ensenyança de Tarragona, ajudats per la seva padrina, Paula Martínez, estudiant de doctorat a la Universitat Rovira i Virgili, es van emportar el Premi BASF Experimenta per reptar el públic a determinar el midó i calci al menjar i entendre així les funcions de certs nutrients.
Finalment, el tercer premi va recaure en la decisió del públic assistent, que va atorgar el Premi FECYT Experimenta a l’equip que, enlairant un coet amb aigua, els va fer entendre el principi d’acció-reacció conegut com la 3a llei de Newton. Aquest premi ha estat pels alumnes de 2n d’ESO, de l’Institut Josefina Castellví i Piulachs de Viladecans, Carles Carné, Ainhoa Cañas, Clara Gil i Paula Fuentes, que de la mà de Jorge Cobas, estudiant de grau d’Enginyeria Química a la URV, van aconseguir ser els més votats pels nens i nenes assistents.
Els integrants dels equips premiats han estat reconeguts amb un diploma acreditatiu, entrades a Port Aventura i un matí d’experimentació als laboratoris de l’Institut Català d’Investigació Química per resoldre un crim, alhora que els seus respectius centres educatius han rebut una dotació econòmica que hauran de destinar a adquirir material de laboratori per continuar impulsant l’experimentació a l’aula.
Èxit de Splash Craft, l’escape room científic sobre la potabilització de l’aigua
La Fira Experimenta també va acollir l’estrena de Splash Craft, un escape room científic desenvolupat per estudiants del departament d’enginyeria Química de la URV, guanyadors de l’Experimentathon 2023. El joc convidava a nens i nenes de 10 a 12 anys a convertir-se en aprenents d’operadors i operadores d’una planta potabilitzadora d’aigua. En menys de 30 minuts havien d’intentar captar aigua, tractar-la i distribuir-la passant proves químiques, físiques, biològiques i d’energia. Aquest joc, que va sortir de la incubadora del Hub Experimenta, va despertar entusiasme entre els participants, que preguntaven si ho podrien jugar des de casa a la versió en línia.
Sobre Repte Experimenta
Repte Experimenta és un programa formatiu adreçat a despertar vocacions científiques entre alumnes de primer i segon d’ESO (entre 11 i 13 anys), impulsat pel campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili (URV) amb la col·laboració de la Universitat Autònoma de Barcelona, l’Institut de Ciències del Mar-CISC i l’Institut Català d’Investigació Química, per la banda pública i d’ELIX Polymers, BASF, DuPont Water Solutions, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, Biotech Biosecurity, Gomà-Camps i el Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT), per la banda privada. A més, enguany compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación. .
Repte Experimenta a l’Aula desafia aquests joves de centres públics i concertats adscrits al programa a dissenyar i a fer un experiment científic amb materials casolans. Es desenvolupa en quatre sessions de dues hores cadascuna i amb grups reduïts, sempre de la mà d’un padrí o padrina científics del món acadèmic o empresarial que els ajuda a entendre el fonament científic del seu experiment. Com a resultat, cada grup genera un vídeo i una memòria amb què competeix amb la resta. Cada centre selecciona els millors equips que competeixen durant la Fira Experimenta per optar als Premis Experimenta.
En l’edició d’enguany hi han participat deu centres educatius. Al Camp de Tarragona estan adscrits Lestonnac-l’Ensenyança, IES Mediterrani, Maria Rosa Molas, Teresianes de Tarragona, IES Torredembarra i IES Altafulla. A Terres de l’Ebre hi participa el Col·legi Teresià Tortosa. Al Barcelonès formen part del programa els centres FEDAC Sant Andreu i l’INS Josefina Castellví i Piulachs. I al Vallès Occidental hi ha l’Escola Sant Gabriel Ripollet.