24/05/2021

Neix Àlquia, una empresa d’R+D enològica per a petits i mitjans productors

L’empresa derivada de la URV, sorgida de la Facultat d’Enologia i del Departament d’Enginyeria Química, oferirà recerca de proximitat a les petites i mitjanes productores catalanes de begudes fermentades i espirituoses que no poden tenir el seu propi departament d’R+D

Dos dels membres fundadors d'Àlquia Creacions Enològiques: en primer pla, Carles Bargalló, investigador doctorand d’enologia de la URV, i darrera seu, Paco López, professor de la Facultat d’Enologia i investigador del Departament d’Enginyeria Química.

La licoreria catalana està experimentant un notable creixement amb l’aparició de vermuts, ginebres i altres begudes alcohòliques que se sumen a la ja important indústria del vi i de la cervesa. No obstant això, la tendència del sector és que només les grans empreses accedeixin als projectes de recerca i innovació i que les petites i mitjanes se’n quedin fora. Àlquia Creacions Enològiques neix per assessorar i desenvolupar les idees dels petits elaboradors que s’allunyen dels licors més genèrics i dels grans volums i volen fer productes de qualitat arrelats al territori. Actualment, ja treballen en l’elaboració d’uns nous vermuts que sortiran al mercat aquest estiu de la mà de dues empreses catalanes.

A més de desenvolupar begudes espirituoses de qualitat, l’objectiu d’Àlquia és incentivar el consum responsable, conscienciar tant al productor com al consumidor de “què consumim i com ho consumim”, expliquen els fundadors de la spin-off, entre els quals es troben Paco López, professor de la Facultat d’Enologia i investigador del Departament d’Enginyeria Química, i Carles Bargalló, investigador doctorand d’enologia de la URV. “S’estan elaborant vermuts i licors de proximitat amb alcohol produït lluny de casa nostra, extret majoritàriament de plantacions intensives de cereals, canya de sucre o remolatxa sucrera”, lamenta Bargalló. “Si fas un licor de taronja, tindria més sentit que l’alcohol provingués de les mateixes taronges, no només l’aromatitzant, o si elabores un vermut, que aprofiti l’excedent d’alcohol vínic que es produeix a Catalunya”, afegeix López a tall d’exemple.

Els membres d’Àlquia junt amb la rectora de la URV, María José Figueras, que els fa entrega del títol Empresa ‘spin-off’ de la Universitat Rovira i Virgili.

Un valor diferencial d’Àlquia és que treballen amb més fruites a banda del raïm, que impera en la indústria enològica catalana. A més, promouen la utilització d’excedents i subproductes agrícoles. Segons xifres de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura, un 45% de la fruita que es produeix es perd o es malbarata. “Volem aconseguir alcohol de tota aquesta fruita que es fa malbé als camps i que no s’hagi de comprar fora, perquè és una paradoxa”, explica Bargalló. “En definitiva, volem que els consumidors siguin coneixedors de l’origen de les begudes que compren i donar suport als productors locals de matèries primeres”.

Paco López i Carles Bargalló són enginyers químics especialitzats en tecnologia dels aliments, un reflex de l’estret vincle entre la química i l’enologia i l’elaboració de begudes espirituoses. De fet, el nom de l’empresa, Àlquia, és una contracció de la paraula alquímia, que segons López és “una referència a la perspectiva que aporta l’experiència, el control que permet la tecnologia, i la dedicació i l’exigència en els resultats”.

Durant la seva creació, Àlquia ha rebut l’assessorament de la Unitat de Valorització i Comercialització de la URV, que compta amb el suport de la Càtedra sobre el Foment de l’Emprenedoria i la Creació d’Empreses de la URV.