26/12/2014

Neix Proteus Diagnòstics Sl, spin-off de la URV en aliança amb ICREA

Proteus Diagnòstics desarrolla dispositivos de diagnóstico de bajo coste y rápidos y fiables para aplicaciones veterinarias y genéticas en humanos. Se ha constituido el lunes, 22 de diciembre en el Centro de Transferencia de Tecnología e Innovación de la Fundación URV

Aquesta empresa de base tecnològica desenvolupa eines de diagnòstic genètic ràpid, i els seus primers projectes són un dispositiu de baix cost que permet quantificar la progesterona i ha desenvolupat una plataforma multielectrode per fer prototipatges  de recerca.

En una primera etapa, es dedicarà al desenvolupament i comercialització d’eines de diagnòstic per a aplicacions veterinàries i en una segona, al desenvolupament d’eines de diagnòstic genètic en humans.

Proteus Diagnostics SL és una iniciativa del centre d’innovació Advanced Technology Innovation Center, ATIC, i del grup de recerca de la Interfície Físico / Biològica INTERFIBIO del Departament d’Enginyeria Química (DEQ) de la URV. Aquesta spin-off  ja ha obtingut resultats del coneixement científic, que han permès el desenvolupament de dispositius multielèctrodes de baix cost que permeten, entre d’altres aplicacions, l’amplificació isoterma d’ADN en un xip i la seva posterior detecció de manera ràpida i senzilla.

La concessió de l’ajut per a la valorització del coneixement de la URV, que van rebre el 2013, ha permès avançar en la fase de prototipatge. Proteus Diaganostics, SL tindrà com a activitat, en una primera etapa, el desenvolupament i comercialització d’eines de diagnòstic per a aplicacions veterinàries i, en una segona, el desenvolupament d’eines de diagnòstic genètic en humans.

L’equip emprenedor està format per Ciara O’Sullivan, professora d’investigació de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA),  Ioanis Katakis, professor investigador, Ángel González, investigador, i  Josep Lluís Acero, tècnic de suport a la recerca, de la URV.

El rector de la URV Josep Anton Ferré i el director executiu d’ICREA Emilià Pola, juntament amb els emprenedors, han constituït la companyia el dilluns, 22 de desembre. L’acte ha tingut lloc al Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació (CTTi) de la Fundació URV (FURV), al campus Sescelades de Tarragona.

ICREA és una institució impulsada per la Generalitat que col•labora amb les universitats i centres de recerca de Catalunya, mitjançant convenis estables en virtut dels quals els professors/es d’investigació ICREA s’integren com a investigadors principals en equips de recerca d’aquestes universitats i centres.

Durant el procés de creació, Proteus Diagnostics, SL ha comptat amb l’assessorament d’URV Emprèn i de la Unitat de Valorització de la URV (UV-URV) tant pel que fa a la constitució de la companyia com a la llicència del know-how. El CTTi de la FURV és la Unitat de Valorització  de la URV gràcies al suport d’ACCIÓ.

En el Consell de Govern de dilluns, 22 de desembre, s’ha ratificat l’acord del Consell Social per a la creació d’aquesta empresa com a derivada de la URV i s’ha aprovat la participació de la Universitat en ella. El projecte de Proteus Dx ha guanyat el primer premi dels Premis Tarragona Smart City en la categoria d’Eficiència Energètica, Sostenibilitat i Tecnologia, el dia 10 de desembre.