24/11/2023

Pedro Arrojo, relator especial de l’ONU, denuncia la governança de l’aigua com a principal motiu de la crisi global del planeta

El relator especial de les Nacions Unides sobre els Drets Humans a l’Aigua Potable i el Sanejament ha pronunciat la lliçó inaugural del nou curs de l’IU-RESCAT

L'Aula Magna de la Facultat de Turisme i Geografia, durant l'acte d'inauguració del curs de l'IU-RESCAT.

Pedro Arrojo, relator especial de les Nacions Unides sobre els Drets Humans a l’Aigua Potable i el Sanejament, ha estat l’encarregat de pronunciar la lliçó inaugural del nou curs 2023-24 de l’Institut Universitari de Recerca en Sostenibilitat, Canvi Climàtic i Transició Energètica (IU-RESCAT).

Durant la lliçó que ha tractat de “La Crisis global del Agua en el Planeta Agua, el Planeta Azul”, Arrojo ha destacat que la situació global de l’aigua al planeta, amb més de 2.000 milions de persones sense accés garantit a l’aigua potable, no es tracta d’un problema d’escassetat, sinó de la contaminació de les aigües o de l’acaparament de les activitats que s’hi desenvolupen en un territori concret. El relator especial de l’ONU, a més, ha afirmat que afrontar aquesta crisi exigeix entendre l’aigua com un bé comú i un dret humà i, per tant, s’ha de gestionar des de la lògica de l’interès general, i no pas des de la lògica del mercat. En aquest sentit, ha explicat “que entendre-la com una oportunitat de mercantilització, privatització o  finançament especulatiu  agreuja la situació vulnerant les 2.000 milions de persones que no poden ni podran fer, mai, front als costos”.

Pedro Arrojo, relator especial de l'ONU sobre els Drets Humans a l’Aigua Potable i el Sanejament, pronunciant la lliçó inaugural del curs de l'IU-RESCAT: "La Crisis global del Agua en el Planeta Agua, el Planeta Azul".
Pedro Arrojo pronunciant la lliçó inaugural del curs de l’IU-RESCAT: “La Crisis global del Agua en el Planeta Agua, el Planeta Azul” , que ha tingut lloc aquest dimecres a la Facultat de Turisme i Geografia de la URV.

Les conseqüències del canvi climàtic sobre l’aigua és un aspecte que Arrojo també ha volgut posar en relleu, afirmant que és urgent garantir la gestió sostenible dels rius, aiguamolls i aqüífers davant els escenaris extrems que es plantegen. “La contaminació, sobreexplotació i degradació d’aquestes aigües ens farà més vulnerables al canvi climàtic, especialment a les persones que viuen en situació de pobresa”, ha afegit.

En aquest sentit, Arrojo ha establert dos línies concloents: en primer lloc, fer les paus amb els nostres rius i ecosistemes aquàtics; i, en segon lloc, promoure una governança democràtica de l’aigua, entesa com un bé comú i no com una mercaderia. Per a això, el relator especial de l’ONU considera necessari enfortir les Nacions Unides en matèria de gestió d’aigües, on els Estats membres compleixin els seus compromisos i reconeguin a les seves polítiques els drets humans a l’aigua potable i el sanejament, amb l’objectiu de garantir-los a tothom.

L’aigua, matèria transversal de l’IU-RESCAT

El director de l’Institut Universitari de Recerca en Sostenibilitat, Canvi Climàtic i Transició Energètica, Enric Aguilar, ha volgut posar en valor la primera lliçó inaugural de curs que es fa des de l’IU-RESCAT, així com el fet que sigui referent a aquesta problemàtica, perquè es tracta d’un tema molt treballat des de l’Institut.

Aguilar ha explicat que l’IU-RESCAT té una vocació transversal i multidisciplinària, de manera que els grups que en formen part treballen l’aigua des de moltes vessants: des de l’estudi, modelització i anàlisi de la pacificació extrema i de la sequera, a l’anàlisi de l’impacte ambiental i econòmic dels problemes relacionats amb l’aigua i serveis d’assessorament a ordenances locals relatives a la qualitat de l’aigua. En l’àmbit més tecnològic, ha explicat que es treballa l’anàlisi de la diversitat bacteriana i fúngica en substrats ambientals, com la pròpia aigua, així com el control microbiològic de la qualitat de l’aigua i l’anàlisi de contaminants en aqüífers i plantes de tractament d’aigua residuals.

Estudiant de la Facultat de Turisme i Geografia de la URV durant el torn de preguntes al Dr. Arrojo.
Estudiants de la Facultat de Turisme i Geografia de la URV durant el torn de preguntes.

Durant l’acte també han intervingut Juan Antonio Duro, vicerector d’Economia, Infraestructures i Relacions Institucionals de la URV; Òscar Saladié, degà de la facultat de Turisme i Geografia, i Manuela Moya, regidora de Cultura, Lleure i Coneixement de l’Ajuntament de Vila-seca. A més, ha comptat amb la presència d’estudiants, professors, membres de l’IU-RESCAT i representants del Consorci d’Aigües de Tarragona, entre altres, els qui han participat en un torn de preguntes final amb Arrojo.