24/02/2015

Presentades 109 investigacions científiques al Simposi Internacional sobre canvi climàtic

S'han presentat 109 investigacions científiques al Simposi Internacional sobre canvi climàtic que tindrà lloc de l'11 al 13 de març al campus Terres de l’Ebre. S’hi exposaran els últims avanços i projeccions sobre el clima a l’Estat produïts des de la publicació de l’últim informe de l’IPCC

Un total de 9 ponències convidades i 109 contribucions científiques, de les quals 45 són presentacions orals i 64 en format pòster, s’exposaran al Simposi Internacional Clima-Es 2015: avanços en la detecció i projeccions del canvi climàtic a l’Estat espanyol.

Organitzat sota l’aixopluc del C3 (Centre de Canvi Climàtic de la URV), hi participaran els principals experts en canvi climàtic a nivell nacional i internacional i es faran públics els últims avanços i projeccions sobre el canvi climàtic a l’Estat produïts des de la publicació del cinquè i últim informe de l’IPCC (el Grup Intergovernamental d’Experts sobre Canvi Climàtic), elaborat el 2013.

És la primera vegada que a l’Estat espanyol tots els organismes amb interès i responsabilitat sobre el canvi climàtic – AEMET (Agència Estatal de Meteorologia), OECC (Oficina Espanyola de Canvi Climàtic), Ports de l’Estat, IEO (Institut Estatal d’Oceanografia), AEC (Associació Espanyola de Climatologia), AME (Associació Meteorològica Espanyola), Comitè Nacional CLIVAR-ES i Comitè Nacional WCRP-ES-, organitzen conjuntament i donen suport a una activitat integradora de discussió científica d’aquest tipus.

Entre les investigacions que s’exposaran en aquesta trobada cal destacar La Reconstrucció i Simulació del Clima: des de l’escala global a la regional, que anirà a càrrec de Fidel González-Rouco, de l’Institut de Geociències de la Universitat Complutense de Madrid i del CSIC;  Variabilitat climàtica i oceànica en aigües atlàntiques espanyoles. Canvis i tendències observades en les últimes dècades que impartirà César González-Pola de l’Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO), o Projeccions regionals del clima de la Península Ibèrica (2060-2100), a càrrec de Manuel de Castro, de la Universitat de Castella la Manxa.

També es realitzarà un acte paral·lel que sota el títol Oportunitats, limitacions i reptes per a la provisió de serveis climàtics robustos i oportuns, en el qual intervindran investigadors de l’IC3 (Institut Català de Ciències del Clima) i responsables de l’AEMET. Aquest acte està adreçat als serveis climàtics que elaboren i ofereixen informació que pot ser molt útil a molts sectors de la societat.

Per a finalitzar el Simposi s’ha organitzat una taula rodona sobre la comunicació del canvi climàtic a la societat i els seus reptes. L’objectiu d’aquesta taula és explorar què s’ha de fer per oferir a la societat una informació rigorosa, equilibrada i creïble sobre el canvi climàtic.

Com a ponents d’aquesta taula rodona s’ha convidat a destacats noms de la comunicació:  Antonio Cerrillo de “La Vanguardia”;  José Luis Piñuel, de la Universitat Complutense de Madrid;  Pablo Meira de la Universitat de Santiago de Compostela; Florenci Rey, de la cadena SER;  Ferran Puig de la web Ustednoselocree.com, especialitzada en divulgació científica sobre el canvi climàtic; i Rogelio Fernandez Reyes, també de la Universitat Complutense.

Aquest simposi servirà com a fòrum de discussió científica per a l’elaboració d’un informe sobre el passat, el present i el futur del clima a l’Estat, a l’estil de l’IPCC, i s’estructurarà en sis sessions que abordaran les següents qüestions: reconstruccions paleoclimàtiques a la península Ibèrica; observació climàtica i tècniques de reconstrucció del clima, variabilitat atmosfèrica al sector euro-atlàntic; variabilitat oceànica i variacions del nivell del mar a la costa peninsular i arxipèlags. Els canvis i tendències observats els últims anys; i les projeccions climàtiques regionals a l’Estat espanyol per als propers 30 anys, tant des del punt de vista de l’atmosfera com del medi marí.

Una vegada finalitzat el Simposi, s’iniciaran els treballs per elaborar l’informe que es preveu que estigui enllestit en un any i que serà presentat a la societat espanyola.