16/10/2018

Presentat el Centre de Formació i Innovació en Simulació

Un moment del taller "Practiquem el Suport Vital Bàsic!" amb alumnes de les escoles Cavaller Arnau de Riudoms i Arce de Reus.

Amb motiu del Dia Europeu de Conscienciació de l’Aturada Cardíaca, avui s’ha presentat al públic el Centre de Formació i Innovació en Simulació de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV (FMCS) i de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus. Es tracta d’un centre que forma els estudiants de la pròpia facultat perquè adquireixin les competències necessàries per a l’exercici de la seva professió. Ho fan, entre d’altres, a través, d’un programa pioner a l’Estat que compta amb 45 persones entrenades per ser pacients simulats i que avaluen les habilitats dels futurs metges, nutricionistes i fisioterapeutes. El centre també dona servei a més col·lectius, com ara cossos de seguretat i mestres i escolars, que adquireixen de manera pràctica coneixements sobre suport vital bàsic. Per fer-ho, les instal·lacions ubicades a l’hospital compten amb el material i la tecnologia adequada, finançada per la Diputació de Tarragona i el Consell Social de la URV.

Als tallers del Dia Europeu de Conscienciació de l’Aturada Cardíaca s’hi ha mostrat com és la Posició Lateral de Seguretat.

La Facultat de Medicina i Ciències de la Salut és la primera de l’Estat que compta amb el programa de pacients estandaritzats, i que cada curs forma estudiants de tercer a sisè de Medicina i estudiants de Nutrició i Fisioteràpia, amb un total de 1.500 simulacions per curs. Això els permet posar-se en la pell d’un professional que ha de diagnosticar un pacient que arriba a la consulta i, per tant, han de desplegar les seves habilitats de comunicació i relació amb el pacient, així com obtenir la informació rellevant per fer un diagnòstic encertat. Els pacients simulats són persones entrenades que poden avaluar als estudiants, de manera que aquests es graduen amb uns coneixements comuns.

El Centre de Formació i Innovació en Simulació Josep Maria Martínez Carretero no només forma els futurs professionals, sinó també a metges i personal sanitari que ja exerceixen i altres col·lectius, com ara cossos de seguretat. També han intervingut en 40 escoles de la demarcació de Tarragona a través del programa Suport Vital Bàsic Escoles, impulsat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat i el Consell Català de Ressuscitació en col·laboració amb la FMCS. El personal del centre ha format 182 mestres i professors des de preescolar fins a batxillerat, que, al seu torn, han format els seus alumnes, 1.776 nens i nenes durant el curs 2017-18. Han après a fer una reanimació cardiopulmonar, la maniobra de Heimlich per a algú que s’està ennuegant, o quina és la cadena de supervivència.

Entrenament d’un pacient simulat

Programes com aquest són importants perquè cada dia es produeixen a Catalunya 10 morts sobtades al dia i la intervenció d’una persona amb coneixements és vital per a la supervivència en cas d’aturada cardíaca. És per això que aquest matí els alumnes de l’Escola Arce de Reus i de l’Escola Cavaller Arnau de Riudoms han participat a les instal·lacions del Centre de Formació i Innovació en Simulació ubicades a l’Hospital Sant Joan d’una sèrie de tallers. Aquesta tarda serà el torn dels estudiants de la Facultat, que faran una entrevista clínica simulada, mostraran com utilitzar els maniquins i com fer una pràctica de Suport Vital Bàsic i també es podrà veure com s’entrena un pacient simulat.

Les instal·lacions es presenten oficialment a les 17 h, amb la participació de la Diputació de Tarragona, que des de 2015 fins a 2018, ha invertit 223.000 euros en el Centre de Formació i Innovació en Simulació ‘Josep Maria Martínez Carretero’, un ajut econòmic per a la gestió i equipament del Centre de Simulació que s’impulsa en base a la vocació de servei als municipis i a la ciutadania. A més del suport de la Diputació, també compta amb el finançament del Consell Social de la URV.