23/09/2016

Professors de la URV imparteixen a Mèxic un seminari sobre la professionalització de la supervisió de tesis doctorals

Els professors Mar Reguero i Joan Josep Carvajal, del Grup de Formadors per la Professionalització de la Supervisió Doctoral (FPSD) de la URV han impartit del 7 al 9 de setembre una nova edició del Seminario-Taller Internacional de Formación de Doctores e Investigadores. Ho han fet a la Universidad Autónoma de Tamaulipas, a Ciudad Victoria, Mèxic. Aquesta formació s'emmarca en la col·laboració iniciada l'any passat entre l'Asociación Universitaria Iberoamericana de Postgrado (AUIP) i l’Escola de Postgrau i Doctorat (EPD) de la URV en formació de supervisors de tesis Doctorals a universitats iberoamericanes

Joan Josep Carvajal (primer per l'esquerra a la fila superior) i Mar Reguero (segona per la dreta a la fila inferior), amb els participants als curs.

El seminari ha comptat amb la participació de 30 professors representant cadascuna de les diferents facultats d’aquesta universitat, repartida en 7 campus diferents al llarg i ample de l’estat de Tamaulipas.

El seminari ha gaudit d’una gran acceptació per part dels participants, que han observat que més enllà que el focus del seminari fos la supervisió de tesis doctorals, els continguts impartits eren també vàlids per la supervisió d’altres tipus de treballs d’investigació, com ara la de tesis de llicenciatura (equivalents als treballs de fi de grau) o les tesis de maestria (equivalents als treballs de fi de màster). Abans d’acabar el seminari, els participants al curs ja s’havien auto-organitzat en un Consejo per vetllar per la continuació d’aquest tipus de formació.

A partir d’ara la URV i la Universidad Autónoma de Tamaulipas, juntament amb la AUIP, començaran a treballar en la possibilitat de crear un curs de postgrau (diplomado, segons l’argot universitari mexicà) en línia basat en la supervisió de treballs de recerca a la Universitat, per poder-lo oferir a la resta d’universitats mexicanes i d’altres països d’Iberoamèrica.

El FPSD de la URV forma part de l’estructura organitzativa de l’EPD i està format, a més dels doctors Mar Reguero i Joan Josep Carvajal, del Departament de Química Física i Inorgànica, per les doctores Maria Ercilia García i Mireia Valverde, del Departament de Gestió d’Empreses. Durant el curs passat el FPSD, a banda d’impartir el primer curs sobre la professionalització de la supervisió de tesis doctorals a la Universitat en català i castellà, va ser convidat a impartir una introducció a aquest curs al programa de Doctorat en Empresa de la Universitat de Barcelona i a participar amb una ponència plenària al workshop anual de la European University Association – Council for Doctoral Education (EUA-CDE). A més, el mes de juny, i coincidint amb la reunió anual de la EUA-CDE a Tarragona, el FPSD de la URV va organitzar el Tarragona Think Tank on PhD Supervisory Training, amb la participació de 18 formadors de supervisors de tesis doctorals de 12 universitats de 9 països europeus.

El Seminario-Taller Internacional de Formación de Doctores e Investigadores: Optimización de la Tesis Doctoral ha comptat amb el patrocini de l’AUIP.