01/06/2022
Un equip investigador de la URV prepara un programa per millorar el procés d’aprenentatge i el benestar dels universitaris amb TEA, TDAH i dislèxia
Estudiants amb trastorns del neurodesenvolupament poden col·laborar en la recerca aportant la seva experiència
Estudiants amb trastorns del neurodesenvolupament poden col·laborar en la recerca aportant la seva experiència
Cada vegada més estudiants amb un diagnòstic de trastorn del neurodesenvolupament accedeixen a la Universitat, després d’haver superat l’escola i l’institut. En cicles inferiors, la comunitat educativa ja té eines que ajuden a l’adaptació d’aquests estudiants i a l’acompanyament en el seu procés d’aprenentatge, explica la investigadora Núria Voltas. Però “a la Universitat aquest acompanyament és més difús i encara que el professorat sigui sensible i conscient no té les eines per ajudar l’estudiantat amb Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA), Trastorn per dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH), i dislèxia”.
Aquesta professora del Departament de Psicologia encapçala una recerca conjunta entre la URV i la UB per millorar el benestar i el procés d’aprenentatge dels estudiants amb TEA, TDAH i/o Trastorns d’Aprenentatge a la Universitat. A través del projecte “Programa d’e-tutories per al suport de l’aprenentatge de l’alumnat universitari amb trastorns del neurodesenvolupament”, pretenen, en primer lloc, conèixer millor les necessitats de les persones amb neurodiversitat i, a continuació, dissenyar i posar en pràctica un programa de tutories a la Universitat tenint en compte aquestes necessitats.
El grup d’investigadors de la URV, i també de la UB, estan duent a terme aquest projecte finançat per l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV, en què ja han entrevistat un grup de 33 experts de diferents àmbits (educatiu, clínic i social), que han apuntat algunes de les necessitats específiques dels universitaris amb TEA, TDAH i dislèxia en diferents àmbits.
Pel que fa l’aprenentatge, recomanen tenir un tutor referent, instruccions clares, materials d’estudi per avançat i treball en petits grups on se’ls ubiqui. Pel que fa a l’autonomia, que els procediments administratius estiguin fets tenint en compte l’accessibilitat cognitiva o disposar d’una guia sobre mobilitat pels campus. I pel que fa a la gestió emocional, disposar de més suport en moment crítics, com ara els inicis de quadrimestre o les pràctiques, entre d’altres qüestions.
Col·laboració dels estudiants amb diagnòstic de TEA, TDAH i dislèxia
Ara, però, els investigadors es proposen conèixer de primera mà les necessitats dels mateixos estudiants per saber com viuen el seu pas per la Universitat i, a partir d’aquí, dissenyar el programa d’intervenció. Per això demanen la col·laboració dels estudiants amb diagnòstic de TEA, TDAH i dislèxia, que poden posar-se en contacte amb la investigadora principal del projecte nuria.voltas@urv.cat, que els facilitaran l’accés a un qüestionari sobre dades sociodemogràfiques, clíniques i acadèmiques sobre benestar i gestió de l’estrès, i competència digital autopercebuda. A continuació, en aquesta fase d’avaluació de necessitats es farà una entrevista en petit grup o individual per conèixer les necessitats i característiques socioemocionals i d’aprenentatge.
Finalment, els investigadors desenvoluparan el programa que contindrà eines tant per a l’estudiantat com per al professorat per gestionar l’estrès, les habilitats sòcio-emocionals, el funcionament executiu i l’autoregulació de l’aprenentatge. Es tracta, doncs, de “teixir un pont entre l’educació secundària i la Universitat per afavorir l’assoliment d’una experiència plena en aquesta etapa”, conclou Núria Voltas.
Més notícies de: Institut de Ciències de l’Educació (ICE)