01/06/2022

Un equip investigador de la URV prepara un programa per millorar el procés d’aprenentatge i el benestar dels universitaris amb TEA, TDAH i dislèxia

Estudiants amb trastorns del neurodesenvolupament poden col·laborar en la recerca aportant la seva experiència

Cada vegada més estudiants amb un diagnòstic de trastorn del neurodesenvolupament accedeixen a la Universitat, després d’haver superat l’escola i l’institut. En cicles inferiors, la comunitat educativa ja té eines que ajuden a l’adaptació d’aquests estudiants i a l’acompanyament en el seu procés d’aprenentatge, explica la investigadora Núria Voltas. Però “a la Universitat aquest acompanyament és més difús i encara que el professorat sigui sensible i conscient no té les eines per ajudar l’estudiantat amb Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA), Trastorn per dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH), i dislèxia”.

Aquesta professora del Departament de Psicologia encapçala una recerca conjunta entre la URV i la UB per millorar el benestar i el procés d’aprenentatge dels estudiants amb TEA, TDAH i/o Trastorns d’Aprenentatge a la Universitat. A través del projecte “Programa d’e-tutories per al suport de l’aprenentatge de l’alumnat universitari amb trastorns del neurodesenvolupament”, pretenen, en primer lloc, conèixer millor les necessitats de les persones amb neurodiversitat i, a continuació, dissenyar i posar en pràctica un programa de tutories a la Universitat tenint en compte aquestes necessitats.

El grup d’investigadors de la URV, i també de la UB, estan duent a terme aquest projecte finançat per l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV, en què ja han entrevistat un grup de 33 experts de diferents àmbits (educatiu, clínic i social), que han apuntat algunes de les necessitats específiques dels universitaris amb TEA, TDAH i dislèxia en diferents àmbits.

Pel que fa l’aprenentatge, recomanen tenir un tutor referent, instruccions clares, materials d’estudi per avançat i treball en petits grups on se’ls ubiqui. Pel que fa a l’autonomia, que els procediments administratius estiguin fets tenint en compte l’accessibilitat cognitiva o disposar d’una guia sobre mobilitat pels campus. I pel que fa a la gestió emocional, disposar de més suport en moment crítics, com ara els inicis de quadrimestre o les pràctiques, entre d’altres qüestions.

Col·laboració dels estudiants amb diagnòstic de TEA, TDAH i dislèxia

Ara, però, els investigadors es proposen conèixer de primera mà les necessitats dels mateixos estudiants per saber com viuen el seu pas per la Universitat i, a partir d’aquí, dissenyar el programa d’intervenció. Per això demanen la col·laboració dels estudiants amb diagnòstic de TEA, TDAH i dislèxia, que poden posar-se en contacte amb la investigadora principal del projecte nuria.voltas@urv.cat, que els facilitaran l’accés a un qüestionari sobre dades sociodemogràfiques, clíniques i acadèmiques sobre benestar i gestió de l’estrès, i competència digital autopercebuda. A continuació, en aquesta fase d’avaluació de necessitats es farà una entrevista en petit grup o individual per conèixer les necessitats i característiques socioemocionals i d’aprenentatge.

Finalment, els investigadors desenvoluparan el programa que contindrà eines tant per a l’estudiantat com per al professorat per gestionar l’estrès, les habilitats sòcio-emocionals, el funcionament executiu i l’autoregulació de l’aprenentatge. Es tracta, doncs, de “teixir un pont entre l’educació secundària i la Universitat per afavorir l’assoliment d’una experiència plena en aquesta etapa”, conclou Núria Voltas.