23/03/2021

El Repte Experimenta consolida el seu programa per despertar vocacions científiques entre joves d’11 a 13 anys

En aquesta experiència formativa, impulsada pel campus Sescelades de la URV, hi participen una desena d'empreses i un centenar de dones i homes procedents del món empresarial i acadèmic que fan un apadrinament científic voluntari

Repte Experimenta, el programa formatiu impulsat pel campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili adreçat a despertar vocacions científiques entre els alumnes de primer i segon d’ESO (dels 11 als 13 anys), encara el tram final del curs 2020-2021 amb un balanç de sis escoles i 637 alumnes del Camp de Tarragona com a participants, a més de 98 padrins científics voluntaris i 10 empreses implicades.

Els sis centres participants en aquest curs 2020-2021 (localitzats a Tarragona, Reus, Cambrils i Torredembarra) seguiran el proper curs amb aquesta experiència formativa, en les modalitats presencial i presencial remota. Acabats aquests dos cursos en què es desenvolupa la primera edició d’aquest programa, Repte Experimenta començarà la propera tardor el procés de selecció per incorporar les escoles que s’acolliran a l’edició 2022-2024.

Recentment s’han renovat els convenis amb la desena d’empreses que donen suport al programa Repte Experimenta, la qual cosa ha fet possible assegurar la seva continuïtat els propers tres anys, amb un 85% dels recursos provinents del mecenatge del sector privat.

Aprenentatge pràctic

“El sistema educatiu actual presenta certes limitacions per a la realització de sessions pràctiques, com són l’elevat nombre d’alumnes per classe i el baix nombre de professors. Per això, en molts centres educatius, la ciència s’introdueix principalment a través de classes teòriques”, explica Eva Pocurull, Catedràtica de Química Analítica a la URV i directora acadèmica del Repte Experimenta. “Amb aquest programa volem complementar aquestes classes perquè els joves, des d’un enfocament totalment pràctic, vegin que la ciència, allò que està als llibres, la fem servir diàriament i té moltíssimes aplicacions quotidianes -argumenta-. Que la teoria que estudien, realment serveix per explicar el que observen en els seus experiments”.

Organitzats en grups petits de quatre alumnes com a màxim, el sistema desenvolupat pel programa Repte Experimenta es fonamenta en la figura del ‘padrí’ o ‘padrina’ científica, un voluntariat provinent de la comunitat acadèmica del campus Sescelades de la URV, però també de professionals d’empreses de l’entorn dels centres docents acollits al programa. Aquesta figura dirigeix el grup i ajuda l’alumnat a desenvolupar el seu projecte.

Amb un 36% dels 98 padrins provinents del món de l’empresa, Repte Experimenta s’ha convertit ja en un cas d’èxit de col·laboració entre el sector públic i privat del territori per formar en STEM i capacitar els treballadors dels futur.

La investigadora URV Anna M. Masdeu, en una imatge de la càpsula “Què és una dissolució?”

“L’any passat, quan la URV ens va presentar el programa a Elix Polymers, vam veure que havíem de participar d’una forma molt activa. El Repte Experimenta és una forma d’unir empresa – universitat i d’arribar a les escoles. I així apropar la indústria al nostre jovent i a les noves generacions per tal que puguin investigar les seves inquietuds científiques”, comenta Noelia Vázquez, Directora de Persones, Cultura i Comunicació d’ELIX Polymers, una de les empreses implicades en aquest projecte.

Compartir coneixements i emocions

«Elix participa -afegeix Noelia Vázquez-, no només d’una forma econòmica, sinó també amb la figura dels padrins, que fa que gent de l’empresa vagi a les escoles i comparteixi coneixements i emocions, que és la manera d’atreure els nens i nenes a aquest món”. Vázquez fa una crida a les empreses per participar en aquest projecte: “Com a indústria tenim una responsabilitat i hem de recolzar aquestes iniciatives”, afegeix.

Barbara Vastenavond, responsable de projectes de recerca i divulgació científica al Departament d’Enginyeria Química de la URV i directora executiva del programa Repte Experimenta, aprofundeix en aquesta visió: “Amb el Repte Experimenta volem anar una mica més enllà que apropar el mètode científic a l’alumnat. Durant les quatre sessions del programa apostem per integrar altres competències transversals com són la comunicació efectiva i l’educació financera”. Segons Vastenavond, no es tracta només de fer un experiment, sinó d’entendre-ho i saber explicar-ho en un vídeo original de màxim tres minuts de durada. “A més, demanem a cada equip fer un pressupost del cost dels materials i reactius usats. En definitiva, posem el learning by doing (aprendre fent) en pràctica, ja que afavoreix la motivació i genera coneixements més profunds”.

Conxita Esteve, responsable de comunicació i relacions institucionals de BASF a Tarragona, afegeix: “A BASF creiem que mitjançant l’experimentació arribem a fomentar les vocacions científiques entre els més joves. És la manera en que poden sentir i viure i per tant recordar millor l’experiència. Volem apropar-nos als joves del entorn i desper-tar en ells l’interès per la ciència”. Conxita Esteve valora molt positivament la participació dels col·laboradors de l’empresa en aquest projecte i assegura que en molts casos tornaran a repetir l’experiència. “Creiem molt important que empreses ubicades al territori s’animin en programes com aquest i sumin per que la Universitat Rovira i Virgili continuï sent un exemple de referència”.

Tallers en streaming

Ara fa tot just un any, Repte Experimenta s’adaptava a la nova situació de pandèmia i confinaments per la covid-19 amb la iniciativa ‘Experimenta a Casa’, on s’engrescava nens i joves a fer un seguit d’experiments científics a les seves llars, enregistrar-los en vídeo i compartir-los en xarxa. L’èxit de la iniciativa va acabar evolucionant en un taller familiar en streaming conduït per les impulsores d’aquest programa familiar, on les persones participants podien experimentar i interactuar en directe amb preguntes a les conductores de la sessió.

Barbara Vastenavond i Eva Pocurull durant el II taller d’experiments en streaming el passat mes de febrer.

Gairebé 500 famílies de tot Catalunya han participat ja en les dues sessions en streaming d’Experimenta a Casa que s’han desenvolupat fins ara, adreçades a famílies amb nens i nenes entre els 5 i els 14 anys, en un format que ja s’ha consolidat i que tindrà continuïtat amb una propera sessió el 16 d’abril, apadrinada pel Campus Extens i la Diputació de Tarragona.

Verónica Gómez, Site Leader and R&D Manager de DuPont a Tarragona, explica que “des de DuPont estem encantats de poder participar i esponsoritzar aquest programa que acosta i aposta per l’amor a la ciència als nens i nenes. La ciència és essencial per a combatre els grans reptes de la humanitat i desenvolupar innovacions en el futur”. Gómez apunta que “aplaudim l’esforç i la forma en la que el programa Repte Experimenta s’ha reinventat durant aquest període de pandèmia i fer les sessions igual d’interessants i amb el mateix impacte de forma virtual».

Referents femenins en STEM

El fet que els referents visibles en aquestes sessions siguin dones (una realitat que es repeteix també entre la comunitat de padrins científics, on el 62% ho són), ha contribuït a què, de manera natural, s’hagin diversificat els referents femenins en perfils STEM, apropant-los al seu dia a dia més quotidià.

Emissió per TV

L’abast del programa Repte Experimenta més enllà de la demarcació de Tarragona no es limita a la iniciativa Experimenta a Casa. Gràcies a un acord signat amb Fibracat TV, un bloc de quatre de les càpsules d’alfabetització científica elaborades per l’equip de Repte Experimenta, fins ara disponibles al seu canal de YouTube, s’emetran aquesta propera Setmana Santa entre el 29 de març i l’1 d’abril de 2021 en aquesta televisió que arriba a tot Catalunya.

Sobre Repte Experimenta

Repte Experimenta és un programa formatiu adreçat a despertar vocacions científiques entre nens i nenes que cursen primer i segon d’ESO (entre 11 i 13 anys), que neix l’any 2020 impulsat pel campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Té el suport de la Facultat de Química, la Facultat d’Enologia, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ) i l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), per la banda pública, i d’ELIX Polymers, BASF, DuPont Water Solutions, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, Dow Chemical, Gomà-Camps i el Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT), per la banda privada.

En la seva primera edició, els cursos 2020-2021 i 2021-2022, hi han participat sis centres de la demarcació de Tarragona Institut Tarragona (Tarragona), Institut Ramon de la Torre (Torredembarra), Institut Mar de la Frau (Vilafortuny, Cambrils), La Salle Tarragona (Tarragona), La Salle Torreforta (Tarragona) i Pare Manyanet (Reus), amb un total de 637 alumnes.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

1 comentari

  1. Nuria servent casadevall |

    Felicito a las promotoras de este programa, es actuando como se aprende. La educación ha de ir en este sentido cada día más. Necesitamos más vocaciones científica y esta es una forma de abrir caminos. Bravo!

Respon a Nuria servent casadevall Cancel·la les respostes

*