07/04/2022

Set universitats catalanes posen en marxa el primer màster oficial en Ciències de Dades Biomèdiques a Europa

L’impulsa Bioinformatics Barcelona (BIB) i el coordina la Universitat Rovira i Virgili (URV). Es tracta del primer programa de postgrau en línia a nivell europeu que ofereix formació en ciències de dades en el camp de la biomedicina

Programming code abstract technology background of software developer and Computer script

La Universitat Rovira i Virgili (URV) coordina el màster en Ciències de Dades Biomèdiques que començarà el setembre d’aquest any. El màster està dirigit a graduats en estudis científics i tècnics afins a la temàtica (bioinformàtica, ciències, enginyeria) amb vocació d’especialitzar-se en ciències de dades en l’àmbit de la salut. Les persones que segueixin el màster adquiriran coneixements bàsics de biomedicina per poder establir un llenguatge comú entre la tecnologia i la medicina, coneixements avançats de bioinformàtica i diferents llenguatges de programació. Aprendran disciplines d’avantguarda com els sistemes complexos, la bioestadística, la intel·ligència artificial i l’aprenentatge automàtic. En aquest sentit, l’objectiu és formar científics de dades que puguin generar valor a partir del Big Data, contribuint a l’avenç de la medicina personalitzada de precisió.

El programa és una proposta interuniversitària en què participen grups de recerca de l’àmbit tecnològic i biomèdic de set universitats catalanes: la URV, -que ho coordina- la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Compta amb la col·laboració del Barcelona Supercomputing Center (BSC)  i l’ha impulsat l’Associació Bioinformatics Barcelona (BIB). Coordinat per la Universitat Rovira i Virgili, compta amb el patrocini de l’empresa farmacèutica Amgen i també hi participen institucions mèdiques i hospitals vinculats a les universitats, així com infraestructures de recerca específiques.

Els coordinadors del màster, Maria Vinaixa, del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica, i Sergio Gómez, del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV, posen com a exemple l’àrea de l’epidemiologia computacional: “Seran els professionals que ens diran què hem de fer durant pandèmies com la de la COVID-19”.

La presidenta de Bioinformatics Barcelona, Ana Ripoll, recalca l’esforç conjunt que suposa aquesta formació. “Aquest màster compta amb reconeguts professionals altament especialitzats en diverses àrees de coneixement.” I afegeix que “l’alumnat té l’oportunitat de beneficiar-se d’una gran varietat d’estils i cultures docents de set universitats i d’un professorat interdisciplinari. Es tracta d’una innovadora aposta per la integració del saber.”

De la seva banda, Fina Lladós, directora general d’Amgen, considera que aquest màster respon a una necessitat actual: “Estem molt orgullosos d’haver contribuït que un màster imprescindible com aquest s’hagi fet realitat”. Amb el creixement imparable de la intel·ligència artificial, les tecnologies basades en Big Data i la medicina personalitzada, “hi ha una necessitat de comptar amb professionals qualificats per maximitzar el potencial que el gran volum de dades que es genera diàriament ens pot oferir. Estem convençuts que estem davant un moment únic en l’àmbit sanitari que necessita la col·laboració de tots”, apunta.

Es tracta d’un títol oficial, amb preu públic, de dos anys de durada i un enfocament internacional, ja que s’impartirà íntegrament en anglès i en modalitat a distància. El pla d’estudis ha estat desenvolupat per investigadors i investigadores líders en la matèria i ha estat informat per metges i experts sanitaris juntament amb empreses del sector farmacèutic i tecnològic.

Sobre Bioinformatics Barcelona (BIB)

Bioinformatics Barcelona (BIB) és una associació sense ànim de lucre, fundada l’any 2015, que agrupa més de 50 institucions sòcies i 20 col·laboradors. Es constitueix com un ecosistema públic-privat que aplega centres acadèmics (universitats i centres de Formació Professional), tecnològics i hospitalaris, grans infraestructures científiques i empreses amb l’objectiu de promoure la generació i difusió del coneixement científic i tecnològic en l’àmbit de la bioinformàtica.

Sobre Amgen

Amgen és una empresa pionera en biotecnologia que descobreix, desenvolupa i produeix fàrmacs innovadors. Des del seu naixement el 1980, utilitza tot el potencial de la ciència per canviar la pràctica clínica d’àrees terapèutiques com la cardiologia, la nefrologia, l’oncohematologia i el metabolisme ossi. El talent i el treball dels més de 18.000 empleats que formen la companyia han fet possible que, gràcies als productes comercialitzats, més de 20 milions de pacients millorin la salut i la qualitat de vida.