24/10/2017

Simón Pedro Barceló: “És de preveure que l’Estat sigui el primer destí turístic mundial aquest any”

El president de Barceló Hotel Group fa una radiografia del sector turístic durant la inauguració del curs de la Facultat d'Economia i Empresa, la primera del sistema públic català a obtenir el certificat de qualitat

Simón Pedro Barceló durant la lliçó inaugural del curs 2016-17 de la Facultat d'Economia i Empresa.

“Les projeccions de futur són potentíssimes. Fent la feina ben feta continuarem tenint quotes d’avantatge al món”. Això ha assegurat el president de Barceló Hotel Group, Simón Pedro Barceló, una companyia de serveis turístics de 30.000 treballadors que opera en 21 països, en la lliçó inaugural del curs 2016-17 de la Facultat d’Economia i Empresa aquest migdia. Barceló ha exposat les dades del sector que representa el 10% del PIB mundial i genera un de cada deu llocs de feina al món. Des dels anys 90, l’Estat espanyol ocupa el tercer lloc en l’arribada de turistes internacionals però actualment es troba escalant posicions per ser el primer destí turístic mundial previsiblement aquest 2017. D’aquí l’optimisme de Barceló sobre el potencial del turisme a l’Estat.

A més a més, des de la caiguda del 2012 i 2013 s’està recuperant el turisme domèstic en més del 15%. Catalunya és, de fet, la principal destinació turística, si bé el percentatge de despesa, del 13%, no es correspon amb el volum de visitants, del 25%, a causa de la proximitat amb França, que fa que les pernoctacions no siguin nombroses.

Hi ha una aposta del sector per la qualitat, que inverteix en la millora dels equipaments. De fet, així va fer-ho el seu grup d’empreses durant els anys de crisi amb l’objectiu d’estar preparats per a la recuperació econòmica. Per a Barceló, el fet que s’hagi incrementat en un 20% la capacitat dels hotels de quatre i cinc estrelles a Catalunya i a l’Estat als darrers cinc anys i hagi davallat l’oferta hotelera de categories inferiors és “una aposta cercar clients de més valor afegit”. Aquest fet fa que la la demanda hagi augmentat i, en conseqüència, ho hagin fet els preus i els llocs de feina.

Si bé Europa és el continent on va començar el turisme internacional als anys 50 i continua sent el destí preferit pels viatgers, actualment més de la meitat de l’activitat turística al món es produeix en països en vies de desenvolupament, “un fenomen -ha destacat Barceló- que permet fer sortir de la pobresa aquests països, dóna llocs de feina i fa que la cultura local sigui coneguda”.

Durant l’acte també s’ha reconegut la trajectòria professional de Daniela Garciaconde, alumna de la primera generació de la Facultat d’Economia i Empresa que actualment és cap global de risc d’inversió de Santander Asset Management, de qui el degà Antonio Terceño en va destacar la seva versatilitat i adaptabilitat als canvis. Garciaconde va resumir en quatre els consells vitals i professionals que dóna als estudiants d’avui: sortir a l’estranger a viure altres experiències, mantenir l’equilibri entre la feina, la família, l’oci i les relacions socials i tenir la curiositat per descobrir coses contínuament.

Daniela Garciaconde, cap global de risc d’inversió a Santander Asset Management, és ex estudiant de la Facultat d’Economia i Empresa.

La inauguració del curs 2016-17 també ha servit per lliurar els premis Fundació Mútua Catalana de la fase local de la IX Olimpíada d’Economia: Amalia-Luciana Raileanu va ser la primera qualificada en aquesta fase, i el millor centre qualificat va ser el Col·legi La Salle de Reus. Així mateix, s’ha atorgat el premi Fundació Coll-Urgellès a l’estudiant amb millor nota d’admissió del curs 2017-18, per a Viorel Cihodaru.

Els premiats durant l’acte. D’esquerra a dreta: Amalia-Luciana Raileanu; Pilar Salvador, professora del Col·legi La Salle de Reus; i Viorel Cihodaru.

El degà de la Facultat d’Economia i Empresa ha destacat d’aquest 2017 l’obtenció de la certificació de qualitat del Sistema Intern de Garantia de Qualitat, ja que és la primera facultat del sistema públic català a obtenir-la, i el treball per aconseguir dobles titulacions amb universitats estrangeres en els propers cursos. D’altra banda, ha fet dues reclamacions per a la millora del centre: poder disposar de més professors a temps complet i la reactivació del pla d’inversions de la Generalitat en infraestructures per construir els elements comuns de l’ETSA i la FEE i alliberar així espai per a docència.

El degà Antoni Terceño intervenint en l’acte, en el centre de la mesa.