15/09/2026

La Nit Europea de la Recerca torna amb prop d’un centenar d’activitats arreu del territori

Més de 300 investigadors i investigadores s'impliquen en la novena edició de l’esdeveniment, que apropa la ciència a la ciutadania amb tallers, exposicions i xerrades

Demà dimecres, la presentació de la revista de divulgació científica de la URV “Mirades de ciència”, dona el tret de sortida a les activitats de la Nit Europea de la Recerca.  Aquest gran esdeveniment divulgatiu, coordinat i organitzat per la Unitat de Comunicació i  Divulgació de la Ciència de la URV, ofereix prop d’un centenar propostes adaptades a diferents tipus de públic, repartides per tota la demarcació de Tarragona. Hi participaran més 300 investigadores i investigadors de la Universitat i dels centres de recerca CERCA del territori: Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES-CERCA) i Institut de Recerca Biomèdica IRBCatSud. La proposta, que se celebra a nivell europeu de forma simultània, compta amb el suport de la Unió Europea.

Més de 50 tallers científics

L’activitat central de la Nit Europea de la Recerca és la fira de tallers científics que, durant la tarda del divendres 25 i el matí de dissabte 26 de setembre, tindrà lloc a la plaça Corsini de Tarragona. Entre els dos dies, 50 tallers posaran científics a l’abast dels assistents propostes molt experimentals, de diferents àmbits de coneixement, per apropar la ciència, en la seva varietat de disciplines, a petits i grans de forma lúdica i accessible.

 

En accedir a la plaça, nens i nenes obtindran un passaport científic que podran segellar en finalitzar cada taller i que, un cop completat, els donarà accés a un petit obsequi. L’objectiu principal, però, és apropar-los a la ciència i despertar la seva curiositat a través de l’experimentació, i sempre amb l’acompanyament d’investigadores i investigadors que fan recerca a la Universitat i als centres de recerca adscrits. La fira de tallers obrirà divendres de 16.30 a 21h i dissabte de 10 a 14h. L’entrada és lliure i gratuïta.

Exposició, xerrades i tallers divulgatius

A més dels tallers científics també s’han organitzat activitats prèvies a que permeten arribar fer arribar la ciència a altres públics. Des de l’1 de setembre i fins el 20 d’octubre el Mercat Central de Tarragona acull l’exposició “Castells de ciència”, una mostra de catorze cartells il·lustrats impulsada per la URV per explicar les diferents disciplines científiques que tenen relació amb el món casteller, des de l’antropologia fins la física o les matemàtiques, a més de l’arquitectura, la filologia catalana, la sociologia o la psicologia, entre d’altres.

Dimarts 16 de setembre a les 19h té lloc a l’Antic Ajuntament de Tarragona la presentació del segon número de la revista de divulgació científica Mirades de ciència, que inclou dotze reportatges divulgatius sobre recerques impulsades des de la Universitat.

Fins al 24 de setembre els centres de secundària de la demarcació rebran la visita d’investigadores i investigadors de la URV i dels instituts de recerca que impartiran diferents xerrades i tallers divulgatius, sobre temes tan diversos com intel·ligència artificial, arqueologia, cultura del consum, biologia, dret, impressió 3D o fotosíntesi, entre d’altres.

També s’ha programat una activitat per a públic adult dilluns 21 de setembre a les 18h al Castell del Cambrer de Reus: una sessió de set microxerrades divulgatives organitzada per l’IRBCatSud en col·laboració amb la URV, on investigadores i investigadors de la URV i dels instituts CERCA del territori exposaran de forma breu les seves línies de recerca, de diferents àmbits. En acabar la sessió, el públic pot fer preguntes als investigadors per saber-ne més sobre el seu camp d’estudi o compartir-ne impressions.

Nit Europea de la Recerca a l’Ebre

La Nit Europea de la Recerca també s’estén a les Terres de l’Ebre alineant-se amb un  dels objectius fonamentals de la convocatòria: fer arribar el coneixement arreu del territori., Una fira de tallers científics, programada el divendres 2 d’octubre entre 16:30 i 21 h, a la Plaça de l’Ajuntament, posa a l’abast dels assistents prop d’una desena de tallers científics per a tots els públics, amb propostes sobre virus, esport i salut, plantes aquàtiques, cultius cel·lulars, llengües del món o emprenedoria.

Una proposta consolidada

La Nit Europea de la Recerca és un esdeveniment públic de divulgació científica que té lloc cada any simultàniament a 300 ciutats de 30 països del continent europeu. Des del 2018 la URV organitza a la demarcació de Tarragona aquesta iniciativa, que ha anat creixent i consolidant-se en aquests nou anys i que a l’edició anterior va comptar amb la participació de milers de persones a tota la demarcació. L’objectiu de la Nit Europea de la Recerca és apropar la investigació i els seus protagonistes a públics de totes les edats i donar a conèixer la recerca i la innovació en un llenguatge planer i comprensible.

La Nit Europea de la Recerca és possible gràcies al suport del programa de recerca i innovació Horizon Europe de la Unió Europea i la col·laboració del consorci coordinat per la Universitat de Girona i del que formen part altres universitats i institucions públiques catalanes. A Tarragona també compta amb el patrocini de l’Ajuntament de Tarragona a través d’Europe Direct i compta amb el suport de Mercats Tarragona, de l’empresa Borges i de Port Aventura World.

La informació detallada amb totes les activitats de la Nit Europea de la Recerca es pot consultar a la web tarragona.nitdelarecerca.cat

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV