11/06/2018

Tres equips de l’ETSEQ, premiats per l’Avantprojecte de 1r curs i pel concurs ChemEcar

L'equip AntSystems va guanyar el premi Dow 2018 per l'Avantprojecte de 1r curs, i MgCar i Copper Solutions, el concurs ChemEcar

L'equip guanyador del premi Dow 2018 a l'Avantprojecte de 1r curs, Antsystems.

Tres equips de primer curs del grau d’Enginyeria Química i del grau d’Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris van ser distingits el dijous 7 de juny, per l’empresa Dow Chemical Ibèrica i per Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ). L’equip AntSystems va rebre el premi Dow 2018 per l’Avantprojecte Integrador 1r-4art curs, i l’escuderia formada pels equips MgCar i Copper Solutions SL. van guanyar el concurs ChemEcar. El tema era: Reactors químics en moviment.

AntSystems el formaven la líder, Laura Pardo, de 4art curs, i David Raya, Guillem Roig, Xavier Rubio, Aleix Valldepérez, Laura Ximenis, Alba Zurita i Julián Villaseñor, de primer curs. Els dos equips de l’escuderia guanyadora, que va rebre un diploma, els formaven: l’MgCar,   i Copper Solutions SL.

També es va lliurar un diploma als membres de la escuderia guanyadora, formada pels equips MgCar”, i Copper Solutions SL. MgCar està format pel líder Ferran Fortuny, i format per Víctor Canela, Unia Duarte, Xavier Garcia-Mascaraque, Dídac Gomez, Katherine Gomez i Maria Grau. Copper Solutions SL el formaven el líder Marc Román, i Joel Lopez, Jiahui Jin Jia, Iman Jadiani, Albert Llaberia i Marcel Martinez.

Els membres dels dos equips de l’escuderia guanyadora del ChemEcar, amb els diplomes.

Els estudiants participants eren del grau d’Enginyeria Química i del grau d’Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris. L’objectiu de l’Avantprojecte integrador, que els estudiants de primer curs treballen en grups, liderat cadascun per un estudiants de 4art, era: Reactors Químics amb Moviment, o construir un cotxe que es desplacés obtenint l’energia de la mescla de diferents substàncies químiques. En total, al llarg del matí, als porxos dels laboratoris de l’Escola, 74 estudiants distribuïts en 12 equips van plantar els seus pòsters explicatius i van defensar el seu avantprojecte davant un jurat format per professors i tècnics de Dow Chemical Ibèrica. Els membres del jurat els formulaven preguntes tècniques, sobre seguretat en el procés seguit i sobre la repercussió en el medi ambient. La feina individual de cada estudiant va ser avaluada també pel professorat. Els equips, a més del pòster d’explicació del procés, van fer vídeos que es van projectar per explicar feina realitzada abans del concurs.

Cada equip va presentar el pòster del projecte realitzat, als porxos dels laboratoris de l’ETSEQ.
I primer concurs ChemEcar

El supòsit de l’Avantprojecte de 1r curs està en línia del concurs ChemEcar, una competició científica mundial ja veterana. Un cop defensats els projectes, va arribar l’hora de la veritat i de demostrar que els cotxes funcionaven. Havien de recórrer 15 metres, suportant el pes de 100 grams d’una ampolla d’aigua, i cada equip tenia l’oportunitat de dues rondes per calibrar bé les reaccions químiques. Els equips d’estudiants, després de dues setmanes d’entrenaments, van fer córrer els seus artefactes, amb més o menys fortuna. Abans, un portaveu de cada grup va explicar el fonament químic a partir del qual es mou el cotxe a la resta d’estudiants i professorat que seguia el concurs.

El jurat estava format enguany per Sergi Rocamora, Lais de Oliveira, Marc Romero i Andrea de las Heras en representació de Dow Chemical; i Jordi Gavaldà i Tània Gumí, en representació del professorat de l’ETSEQ. Van valorar els dotze projectes, tant pel que fa a la presentació com pels continguts. Per Tània Gumí, professora coordinadora de l’Avantprojecte de 1r curs, que constitueix la part pràctica de l’assignatura Fonaments d’Enginyeria de Processos, “aquesta feina els planteja un projecte real, al qual han d’aplicar els conceptes teòrics apresos. És una situació molt semblant a la que es trobaran en el món professional real. Han de posar en pràctica les habilitats de treball en equip, lideratge i comunicació. A més el concurs els proporciona una motivació per fer-ho bé, per superar-se”. Aquesta metodologia docent forma part de la filosofia de l’ETSEQ.

Un dels dotze equips participants, preparant el recorregut del vehicle construït.

L’ETSEQ promou, en el marc del ChemEcar, una lliga entre els universitats catalanes, i els estudiants de la URV s’enfrontaran després de l’estiu a la UPC.