08/05/2023

La URV acull la II Trobada de Serveis Lingüístics i Serveis de Publicacions de la Xarxa Vives

Les jornades, que van tenir lloc a Falset, van debatre propostes per augmentar la publicació de la recerca en català

La URV va acollir la II Trobada de Serveis Lingüístics i de Serveis de Publicacions de la Xarxa Vives, que va tenir lloc els dies 4 i 5 de maig al Castell de Falset. Durant les jornades els representants de les universitats de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears van debatre propostes per incrementar la presència del català en la publicació de la recerca, la transferència i la divulgació científica, un objectiu del sistema universitari català i també de tota la Xarxa Vives.

La Trobada es va obrir amb les intervencions de Carlos Brull, alcalde de Falset, i de Josep Pallarès, rector de la URV. Posteriorment, Jordi de Bofarull, del Servei Lingüístic i de Publicacions de la URV, va analitzar les bases de la política lingüística acadèmica i l’argumentari de promoció del català en la recerca. A continuació, Ignasi Casadesús, secretari executiu de la Xarxa Vives, va fer un repàs a la feina feta en publicació de la recerca en català a les universitats de la Xarxa des de fa cinc anys, quan va tenir lloc la primera trobada a la Universitat d’Alacant.

Més endavant Jaume Llambrich, responsable de Publicacions URV, va exposar els resultats d’una enquesta sobre publicació de recerca a les universitats de la Xarxa i va formular propostes per augmentar la presència del català en l’edició universitària. L’endemà, Mireia Sopena (de Publicacions i Edicions de la UB) va presentar un informe amb mesures concretes per fomentar la recerca en català a les publicacions científiques, com ara la creació d’una distinció pròpia de les agències d’avaluació de la Xarxa que identifiqui les col·leccions i les monografies que segueixen bones pràctiques acadèmiques i editorials.

La trobada, que també va comptar amb la participació de Marina Massaguer, del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, es va tancar amb la intervenció de José Antonio Moreno, comissionat de Política Lingüístic i Publicacions de la URV, que va posar en valor tant el debat com les propostes de la trobada, les quals es publicaran properament en unes conclusions.

Reunió prèvia de la Comissió de Llengua de la Vives

El dia 4 al matí, abans de la Trobada, el Castell de Falset també va acollir una sessió de la Comissió de la Llengua de la Xarxa Vives, l’òrgan de cooperació interuniversitari que aplega els representants dels serveis lingüístics de les universitats de tot el domini lingüístic català. Durant la sessió es va estar treballant projectes com la Carta universitària de les llengües, un instrument que ha de permetre fer avançar l’ús del català a les universitats de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears.