06/11/2020

Un anàlisi sobre la salut i la qualitat de vida a les presons rep el Premi Fundació STS al millor Treball de Fi de Grau d’Infermeria

Moment del lliurament del premi de la Fundació STS a l'estudiant d'Infermeria Fernando López.

Fernando López i Jessica Gallardo són els estudiants del grau d’Infermeria guanyadors del Premi Fundació STS al millor Treball de Fi de Grau d’aquest ensenyament de la Universitat Rovira i Virgili per l’estudi sobre l’autopercepció que els interns de les presons tenen de la seva salut i qualitat de vida. López i Gallardo es pregunten si és vigent el principi rehabilitador de la presó després d’estudiar els efectes de les condicions de vida de set interns. Ho han fet a través d’una exploració qualitativa en la qual han entrevistat cinc homes i dues dones en situació de privació de llibertat per observar quins són els efectes de les condicions de la presó.

El jurat ha valorat la qualitat, l’aplicabilitat i la innovació, entre altres aspectes, de “Voces desde la prisión. Un análisis de la salud autopercibida y la calidad de vida en las personas encarceladas”. De fet, López i Gallardo expliquen que hi ha escassetat d’estudis sobre la salut a les presons des de la perspectiva de la persona privada de llibertat. Per això un objectiu del treball era aportar coneixement sobre aquest buit i conèixer les estratègies que els interns desenvolupen per afrontar el procés d’institucionalització. El treball descriu les respostes a les condicions d’aïllament i d’afavoriment de la infantilització, la falta d’intimitat i la pèrdua de vincles que comporta l’empresonament, i que inclouen des de trobades informals fins a conductes autolesives.

El treball premiat recull el relat dels interns, que permet construir una alternativa al coneixement hegemònic sobre la salut en el context penitenciari. Vistos els resultats, els dos autors avancen a les conclusions que quedaria pendent preguntar-se si el principi rehabilitació i terapèutic de la presó realment ho és.

Jessica Gallardo i Fernando López han rebut el 5 de novembre el Premi Fundació STS, valorat en 500 euros, de la mà de Toni Guerra, en nom de la Fundació STS.

Aquesta és la cinquena edició del Premi Fundació STS, que premia els millors treballs dels estudis de grau d’Infermeria de la URV amb l’objectiu de reconèixer la recerca d’excel·lència i motivar els estudiants a continuar investigant en l’àmbit de la infermeria.

La Fundació Colisée (anteriorment Fundació STS) és una entitat privada, d’iniciativa social i sense afany de lucre. La seva activitat principal és l’exercici de les tuteles, curateles o altres figures de protecció, representant legalment i assistint les persones que l’autoritat judicial encomani. La Fundació Colisée també està centrada en la promoció de serveis d’ajut a les persones grans, persones amb discapacitat i persones afectades per malalties cròniques. A més, participa en altres àmbits com la recerca, els programes i projectes per a col·lectius en risc d’exclusió social. L’entitat va ser creada per STS Grup, que actualment pertany al grup internacional Colisée, centrat en cuidar, acompanyar i atendre les persones grans i les seves famílies.